Od 31 października 2026 r. wejdą w życie przepisy rozszerzające katalog towarów objętych obowiązkami zgłoszeń w systemie SENT. Chodzi w szczególności o przewóz niejadalnych tłuszczów i olejów, w tym zużytego oleju kuchennego (posmażalniczego) — co oznacza nowe obowiązki i ryzyko kar dla firm przewozowych i logistycznych dot. m. in. zgłaszania przewozów oraz udostępniania monitorowania trasy w systemie SENT.
Obowiązek zgłoszenia w SENT będzie dotyczył przesyłek przekraczających 500 kg lub 500 litrów.
Co zalicza się do CN 1518
Pozycja CN 1518 obejmuje niejadalne tłuszcze i oleje, zwierzęce lub roślinne, wykorzystywane w celach technicznych i przemysłowych, w tym zużyty olej kuchenny (posmażalniczy), tzw. Used Cooking Oil, będący surowcem do produkcji ekologicznych biokomponentów.
Oznacza to, że systemem SENT zostaną objęte oleje i tłuszcze, które po wykorzystaniu w procesach gastronomicznych nie nadają się już do dalszego użycia do celów spożywczych. W praktyce oznacza to, że w przypadku przewozu z punktu gastronomicznego (bary, restauracje, punkty zbiorowego żywienia, itp.) do wyspecjalizowanych podmiotów zajmujących się ich odbiorem i dalszym przetwarzaniem, zużytego oleju (posmażalniczego) w ilości powyżej 500 kg lub 500 litrów, powstanie obowiązek zgłoszenia takiego przewozu do rejestru SENT.
Wyłączenia z obowiązku zgłaszania do systemu SENT
Dla towarów z pozycji CN 1518 będą obowiązywały takie same wyłączenia jak dla pozostałych towarów z grupy olejów roślinnych, określonych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1157, z późn. zm.), tj. w przypadku:
- objęcia tych towarów procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem,
- przemieszczania towarów w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (z zastosowaniem e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD),
- towarów przewożonych w opakowaniach jednostkowych, których masa brutto nie przekroczy 26 kg lub objętość nie przekroczy 26 litrów.
Bez zmian pozostają dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi dotyczące przewozu pozostałych olejów roślinnych z pozycji CN 1507-1517.Administracji Skarbowej umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Źródło oraz więcej informacji:
- https://puesc.gov.pl/aktualnosci?p_p_id=seaplfptlnewspublisher_WAR_seaplfptlnewspublisher&p_p_lifecycle=0&_seaplfptlnewspublisher_WAR_seaplfptlnewspublisher_action=showArticle&_seaplfptlnewspublisher_WAR_seaplfptlnewspublisher_articleId=778199805
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20260000589/O/D20260589.pdf