31 grudnia 2024 r. wchodzą wżycie kolejnej zapisy Pakietu Mobilności, tym razem chodzi o dwukrotne wydłużenie okresu kontrolnego na drodze – z 28 do 56 dni wstecz. Oznacza to więc, że od 31 grudnia kierowa podczas kontroli drogowej będzie zobowiązany pokazać wszystkie dane z dnia bieżącego oraz z 56 dni poprzedzających.
Uwaga! Wspomniana zmiana nie dotyczy przewozów w ramach umowy AETR (do/z krajów trzecich).
Wymagana dokumentacja
Należy już pamiętać, aby kierowca przechowywał dłużej nie tylko wykresówki, ale także wszelkie inne dokumenty jak np. wydruki z tachografu, na których mogą być opisane naruszenia. W najgorszym przypadku, gdy kierowca zostanie skontrolowany dokładnie 31 grudnia to inspektor może zażądać dokumentacji i zweryfikować naruszenia już od 4 listopada 2024 r.
Nowe naruszenia na drodze
Do tej pory weryfikując naruszenia na drodze inspektorzy często nie mogli zweryfikować wszystkiego. Najczęściej okres 28 dni był za krótki, żeby zweryfikować zasady dotyczące odpoczynków tygodniowych, szczególnie rekompensat. Po rozszerzeniu okresu kontroli na drodze te zasady będą częściej weryfikowane.
56 dni kontroli drogowej wstecz miało także pozwolić na weryfikację naruszeń dot. obowiązkowego powrotu pojazdu do bazy przewoźnika w kraju siedziby – jednak tak się nie stanie, gdyż obowiązek powrotu pojazdu został wykreślony niedawnym wyrokiem TSUE: brk.pl/zniesiono-obowiazek-powrotu-pojazdow-co-8-tygodni-wyrok-tsue/
Potencjalne problemy
Na drodze kierowcy mogą zostać niesłusznie oskarżeni o brak wykonywania wpisów kraju rozpoczęcia, zakończenia i przekroczenia granicy. Jest to związane ze znacznym ograniczeniem pamięci kart kierowców w tym zakresie. Dotychczasowe karty miały tak zaprojektowaną pamięć, aby pozwolić na przechowywanie zapisów z ostatnich 28 dni. Dopiero karty G2V2, wydawane od sierpnia 2023 w krajach UE mają rozbudowaną pamięć, aby pomieścić dane z 56 dni. Kierowcy muszą pamiętać o zaznaczaniu wpisów krajów, a w razie kontroli można spróbować dosłać dane uprzednio pobrane z karty kierowcy, aby udowodnić, że kierowca takich wpisów dokonywał.
Rozszerzony zakres kontrolny to też ryzyko większych kar, dlatego tym bardziej należy zadbać o odpowiednie wyszkolenie kierowców, osób zarządzających transportem oraz bieżącą weryfikacje naruszeń. W tym wszystkim możemy Państwu pomóc – zachęcamy do kontaktu: brk.pl/kontakt/.