Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Infrastruktury – Komisja Europejska wyraziła wstępną zgodę na dofinansowanie wymiany tachografów ze środków KPO w przewozach międzynarodowych. Szczegóły nie są jeszcze znane, lecz program dotyczy refinansowania kosztów wymiany tachografów ma objąć tachografy już wymienione, jak i te, które będą wymienione do sierpnia. Szacujemy, że jeszcze w około 30% pojazdów w transporcie międzynarodowym należy wymienić tachograf na najnowszy G2V2.
System dofinansowania wymiany tachografów ma przede wszystkim objąć sektor małych i średnich przedsiębiorstw, czyli rodzinne firmy transportowe. Wsparciem będą objęte także osoby, które wymieniły tachografy wcześniej, ponieważ dopłaty mają opierać się o zasady konkursu i mają polegać na refinansowaniu kosztów wymiany. Tryb konkursowy oznacza, że przewoźnik wnioskujący o mniejszą sumę ma większe prawdopodobieństwo jej otrzymania. Najprawdopodobniej będą inne warunki brzegowe dla firm małych, średnich i dużych. Wnioski będzie można składać on-line. Ministerstwo Infrastruktury ujawni szczegóły jesienią, gdy otrzyma wszystkie zgody Komisji Europejskiej.
Przypominamy, że obecnie w transporcie międzynarodowym w UE można używać wyłącznie tachografów G2V1 oraz G2V2, z tym, że te pierwsze G2V1, które były montowane w nowych pojazdach pomiędzy czerwcem 2019, a sierpniem 2023 należy wymienić przed 19 sierpnia 2025 roku. Co oznacza, że zostało już tylko 3 miesiące. Po 19 sierpnia 2025 w transporcie międzynarodowym w krajach UE będzie można używać wyłącznie najnowszych tachografów G2V2.
Krótki film informacyjny:
Źródło i więcej informacji: