Producenci tachografów regularnie wprowadzają zmiany w licznikach czasu jazdy i pracy, dostosowując je w każdej generacji urządzeń oraz w aktualizacjach oprogramowania. Najnowsze inteligentne tachografy G2V2 marki VDO w wersji 4.1 zostały wyposażone w ostrzeganie o przekroczeniu 10 godzin pracy, wprowadza to jednak sporo zamieszania wśród kierowców.

Obecnie tachografy VDO domyślnie liczą limit 10 godzin maksymalnego czasu pracy (suma zdarzeń jazdy i innej pracy) na dobę, niezależnie od pory dnia czy nocy – czyli wg. zasad dla kierowców zatrudnionych w firmach niemieckich. Gdyż w Niemczech przepisy wewnętrzne określają maksymalny czas pracy 10 godzin w każdym dniu.
Dla kierowców z polskich firm takie ostrzeżenie może być przydatne w sytuacji, gdy kierowca pracuje w ustalonej w firmie porze nocnej, np. między 00:00 a 04:00, w takiej sytuacji polskie przepisy przewidują ograniczenie do 10 godzin pracy.
Jeśli jednak kierowca nie wykonuje pracy w nocy, komunikaty tachografu można zignorować. Istnieje także możliwość zmiany ustawień w warsztacie tachografów, aby całkowicie wyłączyć te ostrzeżenia. Podczas kalibracji można ustawić limit czasu pracy na 24 godziny, domyślnie to 600 minut, czyli 10 godzin pracy, a można ustawić np. wartość 900 minut, co odpowiada 15 godzinom pracy, wtedy komunikat nie będzie się pojawiał.

Ważne jest także, aby pamiętać, że wskazania tachografu mają charakter pomocniczy. Ostatecznie to przepisy prawa określają dopuszczalny czas pracy i jazdy, a kierowcy oraz firmy transportowe są zobowiązani do ich przestrzegania.