Wg. opinii rzecznika generalnego TSUE Dania nie złamała przepisów wprowadzając 25 godzinny limit parkowania dla ciężarówek na publicznych parkingach.
Od 1 lipca 2018 r. Dania wprowadziła przepisy wg. których postój ciężarówek na państwowych parkingach położonych przy autostradach nie może trwać dłużej niż 25 godzin. Wzbudziło to wiele kontrowersji wśród przewoźników. Problem dostrzegła Komisja Europejska, która w 2022 roku wniosła pozew przeciwko Danii do TSUE zarzucając naruszenie europejskich przepisów. We wrześniu br. została jednak opublikowana opinia rzecznika generalnego TSUE, z której wynika, że europejskie przepisy nie zostały naruszone. Opinia rzecznika poprzedza wydanie wyroku, który najczęściej jest z nią zgodny.
Pełna treść opini: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=dania&docid=277095&pageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=833856#ctx1
Odpoczynki tygodniowe regularne w kabinie pojazdu
Wprowadzenie czasowego limitu parkowania na państwowych parkingach przy autostradach, ma przede wszystkim ograniczać koczowanie kierowców przy drogach. Uniemożliwia to także odbieranie 45-godzinnego odpoczynku przy drogach w Danii. Duńczycy prowadzą specjalne akcje kontrolne nakierowane na odbieranie odpoczynków ponad 45 godzin w pojazdach, ostatnia tego typu kontrola została opisana tutaj: https://40ton.net/kolejna-dunska-kontrola-weekendow-w-kabinach-na-widok-policji-przerywano-pauzy/. Obieranie w pojeździe tak długich odpoczynków wiąże się z karą na 10 tys. koron dla kierowcy oraz na 20 tys. koron dla przedsiębiorcy.