Włosi z ponad rocznym opóźnieniem wdrożyli oficjalnie do swojego porządku prawnego dyrektywę (UE) 2020/1057 o delegowaniu kierowców.
Zgodnie z dekretem nr. 27 z 23 lutego 2023 r. firmy powinny zgłaszać do IMI za pomocą portalu postingdeclaration.eu kierowców wykonujących przewozy kabotażowe oraz cross-trade na terenie Włoch. O obowiązkach zgłoszenia i dbania o poprawność deklaracji przypominaliśmy ostatnio w artykule: https://brk.pl/zgloszenie-kierowcow-w-imi-kary-i-przypomnienie/
W praktyce zmienia się niewiele, ponieważ zgodnie z dyrektywą już wcześniej kierowcy powinni być zgłaszani do wszystkich krajów UE, w których wykonują przewozy podlegające pod delegowanie. Wprowadzone zostały jednak znaczące sankcje, więc prawdopodobne, że zwiększy się aktywność kontrolujących w tym zakresie.
Wprowadzone grzywny we Włoszech
- Za brak deklaracji o oddelegowaniu ( papierowej lub elektronicznej, lub dokumentów dotyczących przewozu) grozi kara od 2,5 tys. euro (ok. 12 tys. zł) do 10 tys. euro (47 tys. zł), za złożenie niekompletnej, błędnej lub nieaktualnej deklaracji od 1 tys. euro (4,7 tys. zł) do 4 tys. euro (ok. 19 tys. zł).
- Dodatkowo przewoźnik jest zobowiązany do przekazania dokumentacji dotyczącej delegowania i wypłacanych wynagrodzeń w jego czasie na żądanie policji lub Inspekcji Pracy również po delegowaniu. Wówczas musi przekazać dokumenty w ciągu 8 tygodni. Jeśli tego nie zrobi, może zostać ukarany grzywną od 1 tys. do 4 tys. euro.
- Warto zwrócić uwagę, że dekret przewiduje również kary dla kierowcy. Jeśli nie przedstawi on wymaganych dokumentów związanych z delegowaniem, grozi mu mandat w wysokości od 150 do 600 euro.
- Także zleceniodawca, spedytor lub załadowca mogą zostać ukarani. W przypadku braku deklaracji delegowania grozi im taka sama grzywna jak przewoźnikowi, tj. od 2,5 tys. do 10 tys. euro.
Więcej na: https://trans.info/pl/wlochy-delegowanie-kierowcow-ofni-332799