Komisja Europejska uzgodniła z państwami członkowskimi UE, że od 1 stycznia do 28 lutego 2025 r. kierowcy i przewoźnicy drogowi wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe po terytorium Unii Europejskiej nie będą karani za brak instalacji tachografu inteligentnego wersji drugiej w pojeździe.
Właściwe służby kontrolne w tym okresie mają ograniczyć się do edukowania kierowców o obowiązku wymiany tachografów na najnowsze urządzenia rejestrujące. Dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili.
Oficjalne pismo w tej sprawie zamieszczamy poniżej.
Niestety ten dokument nie stanowi bezpośrednio prawa i nie ma pewności, że wszyscy kontrolujący w całej UE zastosują takie łagodne podejście. Komisja zachęca do publikowania informacji o złagodzonym podejściu na stronach oficjalnych internetowych ministerstw i służb kontrolnych. W Polsce taki komunikat już się pojawił na stronie Ministerstwa Infrastruktury oraz GITD: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/informacja-w-sprawie-obowiazku-instalacji-i-stosowania-tachografow-inteligentnych-wersji-drugiej-w-ue
Poniżej, dla przypomnienia harmonogram wymiany tachografów w transporcie międzynarodowym w UE:
- do 31.12.2024 roku muszą zostać wymienione tachografy analogowe i cyfrowe G1 (montowane do połowy czerwca 2019 w nowych pojazdach),
- do 18 sierpnia 2025 roku muszą zostać wymienione także tachografy G2V1 (montowane od czerwca 2019 do sierpnia 2023 w nowych pojazdach).