Holandia ogłosiła oficjalnie, że od 1 lipca 2026 roku wycofa się z systemu eurowiniety i wprowadzi nowy, zaawansowany technologicznie sposób naliczania opłat drogowych dla samochodów ciężarowych. Zmiana ta wpisuje się w szerszy europejski trend modernizacji poboru opłat i ma na celu ograniczenie emisji CO₂ oraz zwiększenie sprawiedliwości kosztowej użytkowania infrastruktury drogowej.
Co to oznacza dla przewoźników?
Eurowinieta, czyli obowiązująca obecnie opłata za korzystanie z głównych dróg w Holandii funkcjonuje w formie elektronicznej winiety ważnej na określony czas – od jednego dnia do roku. Od 2026 roku Holandia zrezygnuje z tego rozwiązania i zastąpi je systemem opłat za faktycznie przejechane kilometry. System będzie obowiązywał dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, zarówno przewoźników krajowych, jak i zagranicznych.
Jak będzie działał nowy system?
Rozliczanie opłat zostanie całkowicie zautomatyzowane i oparte na technologii GNSS oraz urządzeniach pokładowych (On-Board Unit – OBU), które na bieżąco będą rejestrować przebieg pojazdu na płatnych odcinkach oraz przesyłać dane do operatora systemu rozliczeń. Podobne systemy działają już w większości krajów, ostatnio taki system wprowadziła np. Dania.
Według informacji opublikowanych przez holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, system obejmie autostrady i główne drogi krajowe. Dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia poboru opłat na wybrane odcinki dróg lokalnych, jeśli ich nadmierne obciążenie byłoby efektem unikania tras płatnych.
Wysokość opłat
Wysokość opłaty za przejazd ciężarówką zależy od dwóch czynników – masy pojazdu oraz klasy emisji CO2.
Zgodnie z holenderską ustawą, to dostawca usługi poboru opłat ustala klasę CO2 dla danego pojazdu:
- Pojazdy z datą pierwszej rejestracji sprzed 1 lipca 2019 r. – klasa CO2 1. Decydują dane z dowodu rejestracyjnego.
- Pojazdy zeroemisyjne (w proc. 100 elektryczne) – klasa CO2 5. Również na podstawie danych z dowodu rejestracyjnego.
- W pozostałych przypadkach klasyfikacji dokonuje dostawca, korzystając z rejestru RDW lub dodatkowych danych od właściciela pojazdu (np. Certyfikatu Zgodności – CVO lub Pliku Informacyjnego Klienta – CIF).
Jeśli właściciel pojazdu ma już umowę z dostawcą w innych krajach z opłatami drogowymi (np. Belgia, Niemcy, Austria), operator może bazować na wcześniej przyjętej klasyfikacji.
Wysokość stawek została określona w ustawie przyjętej przez izbę niższą parlamentu w kwietniu 2025 roku. W zależności od masy pojazdu i klasy emisji CO2, opłaty będą się różnić. Przykładowo:
– 16-tonowy pojazd z silnikiem Euro 6 – 15,6 eurocenta/km,
– jego wersja elektryczna – 3,4 eurocenta/km,
– ciężarówka powyżej 32 ton z Euro 6 – 19,5 eurocenta/km,
– wersja zeroemisyjna – 3,8 eurocenta/km.
Ostateczne stawki na rok 2026 mogą zostać skorygowane w związku z planowaną indeksacją inflacyjną.
Zgodnie z deklaracjami rządu, wpływy z nowego systemu mają trafiać z powrotem do sektora transportu drogowego – m.in. na inwestycje w infrastrukturę, rozwiązania cyfrowe i elektromobilność.