Na oficjalnej stronie GITD zamieszczono nową informację dotyczącą obowiązkowej wymiany tachografów, m. in. w przypadkach, gdy przewoźnik wykonuje przewóz w ramach umowy AETR (czyli przewóz do/z/przez kraje trzecie).
Wcześniejsza interpretacja
Zgodnie z wcześniejszą interpretacją naszych służb dotyczącą art. 3 ust. 4 i 4a rozporządzenia (UE) nr 165/2014 obowiązek wymiany tachografu dotyczył każdego pojazdu, który poruszał się po terytorium innego kraju UE (nawet, jeśli był to przejazd tranzytem np. do kraju trzeciego).
Aktualne podejście
Zgodnie z aktualnymi wyjaśnieniami o kwestii konieczności wymiany tachografu decyduje skąd i dokąd jest realizowany przewóz, w tym przez terytoria jakich państw przebiega trasa przejazdu.
Jeżeli międzynarodowy przewóz drogowy będzie odbywać się wyłącznie na terytorium Wspólnoty oraz pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, to zastosowanie znajdą ww. przepisy unijne, w tym obowiązek stosowania tachografów inteligentnych wersji drugiej.
Natomiast w przypadku przewozów, które rozpoczynają lub kończą swój bieg w państwie trzecim, stronie Umowy AETR lub przebiegają tranzytem przez terytorium państwa trzeciego strony Umowy AETR, zastosowanie będzie mieć Umowa AETR, w tym suplement 1B, na całej trasie przejazdu. Konsekwentnie do tych przewozów nie wymaga się stosowania tachografów inteligentnych.
Oznacza to, że Polski przewoźnik wykonując przewóz z Polski do Serbii, czyli w ramach umowy AETR, wg. tego podejścia nie musi wymieniać tachografu, ważne, żeby mógł udowodnić, że przewóz jest realizowany właśnie zgodnie z tą umową. Należy jednak mieć na uwadze, że to kwestia interpretacji i w innych krajach inspektorzy mogą mieć inne zalecenia i podejście.
Przewozy realizowane w UE przez firmy z krajów trzecich
Warto także zauważyć, że wyżej opisane stanowisko wpływa także na firmy transportowe z krajów trzecich. Zgodnie z nim, jeśli firma np. z Ukrainy wykona przewóz wewnątrz UE (np. Polska -> Francja) to będzie w takim pojeździe wymagany tachograf inteligentny.
Przypomnienie o kolejnym etapie wymiany tachografów
Przypominamy także o zbliżającym się kolejnym terminie wymiany tachografów -> przed 19 sierpnia 2025 należy wymienić tachografy G2V1 w przewozach międzynarodowych w UE (wykonywanych zgodnie z rozporządzeniem WE nr. 561/2006). Oznacza to, że zostało już tylko 4 miesiące na wymianę tachografów w nowszych pojazdach (nawet niespełna dwu-letnich), czyli rejestrowanych pomiędzy czerwcem 2019, a sierpniem 2023 roku.
W ramach usług świadczonych przez BRK możemy dla Państwa przygotować na podstawie przesłanych danych pobranych z tachografów szczegółowy raport dot. obowiązkowej wymiany tachografów z dokładnym wskazaniem rodzajów posiadanych tachografów i dat ich wymiany. Jeśli są Państwo naszymi klientami to wystarczy zapytać o ten raport opiekuna, jeśli nie korzystają jeszcze Państwo z naszych usług to zachęcamy do kontaktu: brk.pl/kontakt
Źródło: https://www.gov.pl/web/gitd/stosowanie-tachografow-inteligentnych-w-miedzynarodowym-przewozie-rzeczy