KAS był głuchy na żądania przewoźników dotyczących przedłużenia terminu wdrażania e-TOLL oraz na wniosek o zawieszenie działania nowego systemu. 1 października 2021 nowy system zaczął działać, pomimo wielu zgłaszanych błędów. Pojawiła się jednak bardzo ważna odpowiedź na interwencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, z której wynika oficjalnie łagodniejsze podejście ITD oraz Służby Celno-Skarbowej do kontroli naruszeń związanych z nowym systemem poboru opłat.
Poniżej najważniejszy fragment odpowiedzi związany z kontrolą:
“Dodatkowo informuję, że kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową będę odbywać się w oparciu przede wszystkim o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu. Tym samym w sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących stosowane będą pouczenia. Natomiast w sprawach kar pieniężnych nakładanych przez GITD, z wyłączeniem braku rejestracji w e-TOLL, w pierwszej kolejności inspektorzy skorzystają z przewidzianej w przepisach prawa instytucji „odstąpienia” od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Pozostałe przypadki traktowane będą indywidualnie.”
Link do pełnej treści pisma: https://rzecznikmsp.gov.pl/wp-content/uploads/2021/10/DPO18.8752.43.2021-odpowiedz-dla-Rzecznika-MSPdocx.pdf
Zalecana ostrożność
Pismo nie wyjaśnia konkretnie do kiedy okres przejściowy potrwa oraz nie gwarantuje braku kar. Z tego powodu zalecamy przejście całego procesu rejestracji firmy w nowym systemie i zakup urządzeń do przesyłania danych, tak jak zostało to wyjaśnione w poprzednich informacjach.
Uwaga! Łagodniejsze podejście nie dotyczy sytuacji, w których firma nie będzie zarejestrowana w nowym systemie.
W razie awarii urządzenia do przesyłania danych zalecamy postępowanie zgodnie z procedurą zgłaszania przejazdu. W każdym przypadku braku działania systemu, możliwości logowania, bądź innego problemu należy dokumentować takie przypadki wykonując np. zrzut ekranu – mogą okazać się pomocne w razie ew. postępowania.
Źródło: https://rzecznikmsp.gov.pl/1-10-2021-kas-rzecznikmsp-interwencja/
Leave a reply