1 lipca 2018 r. Dania wprowadziła przepisy wg. których postój ciężarówek na państwowych parkingach położonych przy autostradach nie może trwać dłużej niż 25 godzin. Wzbudziło to wiele kontrowersji wśród przewoźników. Problem dostrzegła Komisja Europejska, która w 2022 roku wniosła pozew przeciwko Danii do TSUE zarzucając naruszenie europejskich przepisów – wyrok jednak wskazał, że duńskie przepisy nie naruszają prawa europejskiego.
Zmiana podejścia do 2026 roku
1 stycznia 2026 roku Dania zniesie ten bardzo specyficzny zakaz zatrzymywania ciężarówek na publicznych parkingach na dłużej niż 25 godzin. Jak tłumaczy duńskie Ministerstwo Transportu, zamierzonego efektu nie udało się osiągnąć. Dlatego 1 stycznia 2026 roku kontrowersyjny zakaz zostanie ostatecznie zniesiony.
Skąd ta decyzja? Zagraniczne firmy miały masowo łamać zakaz, a następnie uchylać się od płacenia kar. Za to dla duńskich przewoźników stanowiło to dodatkową przeszkodę formalną, mogącą utrudnić na przykład efektywne wykorzystanie floty. Dlatego stale rósł sprzeciw wobec 25-godzinnego limitu. Dodatkowo, gdy Komisja Europejska wprowadziła Pakiet Mobilności, odgórnie zakładający kary za 45-godzinne odpoczynki w kabinach, duńskie ograniczenie w dużej mierze przestało mieć rację bytu.
Odpoczynki tygodniowe regularne w kabinie pojazdu
Wprowadzenie czasowego limitu parkowania na państwowych parkingach przy autostradach, miało przede wszystkim ograniczać koczowanie kierowców przy drogach. Uniemożliwia to także odbieranie 45-godzinnego odpoczynku przy drogach w Danii. Duńczycy prowadzą specjalne akcje kontrolne nakierowane na odbieranie odpoczynków ponad 45 godzin w pojazdach. Obieranie w pojeździe tak długich odpoczynków wiąże się z karą na 10 tys. koron dla kierowcy oraz na 20 tys. koron dla przedsiębiorcy.
Źródło: https://40ton.net/dania-znosi-zakaz-postojow-dluzszych-niz-25-godzin-te-przepisy-sie-nie-sprawdzily/