Przejście z czasu letniego na czas zimowy następuje w Unii Europejskiej w ostatnią niedzielę października. W tym roku zmiana czasu przypada w nocy 28/29 października. Zegary przestawiamy z godziny 03:00 na 02:00 w nocy przez co śpimy godzinę dłużej. W praktyce okazuje się, że doba ma 25 godzin.
Jak to się przekłada na rejestrowanie czasu w tachografach?
Zmiana czasu w tachografach cyfrowych
W tachografach cyfrowych zmiana czasu jest wyłącznie czynnością ułatwiającą pracę kierowcy, nie wpływa natomiast na rejestrowane dane. Tachograf wszystkie dane rejestruje w czasie UTC, pomijając lokalne strefy czasowe. Dlatego w przypadku braku przestawienia czasu lokalnego w tachografie cyfrowym kierowcy, ani przedsiębiorcy nie grożą kary.
Czas pracy kierowcy jest jednak weryfikowany wg. czasu lokalnego, więc łatwiej będzie przestrzegać tych przepisów, jeśli wyświetlana na tachografie godzina będzie zgodna z rzeczywistą godziną zgodną ze strefą czasową, w której zatrudniony jest kierowca.
W tachografach cyfrowych czas lokalny (jeśli nie przestawił się automatycznie – w nowych tachografach) przestawia się w menu tachografu. Jeśli dotychczasowy czas letni był prawidłowy w tachografie należy przestawić czas o jedną godzinę do tyłu, co będzie wymagało dwóch kliknięć, gdyż czas przestawia się w urządzeniach rejestrujących “co pół godziny”.
W przypadku tachografu VDO menu -> wpisz -> pojazd -> czas lokalny (czas lokalny oznaczony jest kropką), w tachografach Stoneridge menu -> menu ustawień -> czas lokalny.
Uwaga na naruszenia!
Należy wziąć pod uwagę, że doba 29 października ma 25 godzin. Zmiana czasu nie powoduje, że kierowca może pracować lub jechać dłużej. Szczególnie należy uważać na naruszenia związane z odpoczynkami tygodniowymi – licząc maksymalnie 6 okresów 24-godzinnych do następnego odpoczynku tygodniowego np. jeśli kierowca w trasę wyjechał w sobotę 28.10 o godzinie 22:00 to 6 okresów 24-godzinnych skończy się w piątek nie o 22, lecz o 21:00.
Czas UTC
Tachografu cyfrowe rejestrują zdarzenia w czasie UTC. Za ustawienie czasu UTC w tachografach odpowiedzialna jest osoba wykonująca kalibrację tachografu, a w przypadku nowszych tachografów dostosowanie czasu odbywa się również automatycznie za pomocą informacji z lokalizacji GNSS.
Kierowca lub firma może jedynie dostosować czas UTC w menu tachografu o 1 minutę na tydzień, co ma na celu wyeliminowanie jedynie drobnych różnic pomiędzy różnymi tachografami w pojazdach w jednej firmie. W przypadku zauważenia, że czas UTC w tachografie różni się od aktualnego czasu UTC o więcej niż 20 minut należy udać się na ponowną kalibrację tachografu.
Tachografy analogowe
W tachografach analogowych bezwzględnie należy pamiętać o zmianie czasu, gdyż dane na wykresówkach są rejestrowane w czasie lokalnym. W starszych urządzeniach będzie to wymagało przestawienia zegara aż o 23 godziny (gdyż da się przesuwać czas tylko do przodu), w nowszych z elektronicznym wyświetlaczem można przesunąć czas o godzinę do tyłu. Po dokonanej zmianie zaleca się by włożyć testowo wykresówkę, a następnie po kilku minutach wyjąć. Dzięki temu będziemy mieli pewność czy wykres został narysowany w odpowiednim miejscu.