Inteligentne tachografy (G2), które montowane obowiązkowo w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po czerwcu 2019 roku są wyposażone w moduł DSRC – służący do zdalnej kontroli danych z tachografu. Oznacza to, że wszystkie ciężarówki i autobusy zakupione jako nowe w ostatnich pięciu latach mogą zostać sczytane zdalnie przez służby kontrole. Dodatkowo coraz więcej pojazdów starszych wyposażonych jest w nowe tachografy, ze względu na zbliżającą się obowiązkową wymianę tachografów w transporcie międzynarodowym.
Obowiązkowe wyposażenie dla inspekcji
Zgodnie ze zmianami w rozporządzeniu UE 165/2014 wprowadzonymi przez pakiet mobilności państwa członkowskie obowiązkowo od 19 sierpnia 2024 wyposażają w odpowiednim zakresie swoje organy kontrolne w urządzenia DSRC do zdalnego pobierania danych z tachografów.
Jakie informacje inspektorzy są w stanie odczytać zdalnie?
Zdalny odczyt tachografów przez inspekcje znacznie różni się od sczytywania ich przez urządzenia do bezpośredniego pobierania danych lub przez systemy telematyczne wykorzystywane przez firmy transportowe. Ilość danych pobieranych zdalnie poprzez komunikację DSRC zależy od wersji tachografu z tachografu G2V1 (montowanego od 2019 roku) inspektorzy dokładnie 19 informacji, a z tachografów najnowszych G2V2 25 informacji, na podstawie których mają szybko podjąć decyzję o zatrzymaniu danego pojazdu.
W rozporządzeniu (UE) 2016/799 zawarte są wszystkie informacje możliwe do zdalnego odczytu:
Z tachografów G2V1:
- Numer rejestracyjny
- Zdarzenia przekroczenia prędkości z ostatnich 10 dni
- Zdarzenia prowadzenia bez karty z ostatnich 10 dni
- Informacje o tym czy karta kierowcy jest włożona do tachografu
- Informacje o tym, czy karta drugiego kierowcy jest włożona do tachografu
- Informacja o tym, czy aktualna czynność to ‘jazda’
- Bieżąca prędkość
- Zdarzenia włożenia karty podczas prowadzenia pojazdu z ostatnich 10 dni
- Zdarzenia błędu danych dotyczących ruchu z ostatnich 10 dni
- Zdarzenia konfliktu ruchowego pojazdu z ostatnich 10 dni
- Informacja o prawidłowym zamknięciu ostatniej sesji
- Zdarzenia przerw zasilania z ostatnich 10 dni
- Zdarzenia usterka czujnika
- Dane ostatniej korekty czasu
- Dane ostatniej próby naruszenia zabezpieczenia
- Data ostatniej kalibracji
- Data poprzedniej kalibracji
- Data podłączenia tachografu
- Aktualny czas z tachografu
Z tachografów G2V2:
- Wszystkie dane jak z tachografu G2V1 powyżej
- Czas ostatniej uwierzytelnionej pozycji GNSS
- Bieżący nieprzerwany czas jazdy
- Najdłuższy dzienny czas jazdy z bieżącego oraz poprzedniego dnia
- Najdłuższy dzienny czas jazdy z bieżącego tygodnia
- Bieżący tygodniowy czas jazdy
- Bieżący dwutygodniowy czas jazdy
Powyższe informacje mają głównie posłużyć preselekcji, czyli zatrzymania do szczegółowej kontroli najbardziej podejrzane pojazdy. W szczególności zatrzymywane są pojazdy z podejrzeniem manipulacji, jak np. jazda bez karty kierowcy lub poruszające się, gdy na tachografie wybrana jest czynność odpoczynku. Inspektorzy łatwo wyłapią także pojazdy bez aktualnej kalibracji tachografu, czy ze źle skalibrowanym czasem.
Jak widać na liście, w przypadku najnowszych tachografów inspektorzy łatwo wyłapią pojazdy z brakiem sygnały GNSS oraz bieżącymi naruszeniami czasu jazdy.
Zdalne kontrole łatwo wyłapią niewymienione tachografy
Technologia DSRC służąca do zdalnego odczytu tachografów przez inspekcje pomoże w łatwym wyłapywaniu pojazdów, które poruszają się z niewłaściwym, niewymienionym tachografem w ruchu międzynarodowym. Od 1 stycznia 2025 , jeśli dany pojazd z innego kraju UE przejedzie obok anteny DSRC i dane nie zostaną odczytane będzie to oznaczać, że albo nie ma wymienionego tachografu na właściwy, albo tachograf nie działa prawidłowo.
Jak przebiega zdalna kontrola?
Inspektorzy mogą prowadzić zdalną kontrolę tachografów na kilka sposobów, w zależności od posiadanego sprzętu:
- bezpośrednio z radiowozów, kontrolując przejeżdżające obok pojazdy
- kontrolując pojazdy przejeżdżające obok anten ustawionych na przenośnych stojakach
- kontrolując pojazdy przejeżdżające pod specjalnymi bramownicami
Rozporządzenie (UE) 165/2014 określa, że jeżeli pojazd, którego dane zostały odczytane zdalnie nie został zatrzymany do szczegółowej kontroli to należy je usunąć maksymalnie po 3 godzinach. Oznacza to, że nie ma możliwości wystawienia kar bez zatrzymania pojazdu i przeprowadzenia standardowej kontroli.
Przykłady zdalnej kontroli
Duża część inspekcji z krajów UE już korzysta z możliwości zdalnego sczytywania tachografów. Polscy inspektorzy jako jedni z pierwszych byli wyposażeni w te urządzenia. Poniżej przykłady dwóch kontroli z wykorzystaniem anten DSRC:
Leave a reply