Od 21.08.2023 w nowo zarejestrowanych ciężarówkach i autobusach zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być montowane wyłącznie tachografy inteligentne w najnowszej, drugiej wersji (G2V2).
Jednak w związku z niedoborem nowych tachografów na rynku, Komisja Europejska zaproponowała, by ciężarówki po raz pierwszy rejestrowane między 21 sierpnia a 31 grudnia 2023 roku wyjątkowo mogły otrzymywać inteligentny tachograf poprzedniej, pierwszej generacji (G2V1). Następnie ich właściciele mieliby czas do 18 sierpnia 2025 roku, by zmienić to urządzenie na zgodne z bieżącymi wymogami.
W odpowiedzi na tę propozycję KE, polskie Ministerstwo Infrastruktury już przekazało odpowiednią instrukcję do Inspekcji Transportu Drogowego. Dzięki temu inspektorzy prowadzący kontrole na drogach mają zastosować powyższy wyjątek w praktyce i akceptować nowe ciężarówki wyposażone w starsze tachografy. Oficjalną informację na ten temat, rozesłaną między innymi do polskich stowarzyszeń firm transportowych, można zobaczyć pod tym linkiem.
Oznacza to, że jeśli ktoś zakupił nowy pojazd z poprzednim tachografem (G2V1) i nie zdążył go zarejestrować przed 21.08.2023 to może wykonywać nim przewozy, nie musi czekać na wymianę tachografu.
Uwaga! pomimo tego, że z pisma wynika, że wyjątek stosuje się też do transportu międzynarodowego należy wziąć pod uwagę, że nie wszystkie Państwa członkowskie mogły przyjąć podobny, proponowany przez KE wyjątek, należy więc na to zwrócić szczególną uwagę podczas chęci wykonywania transportów międzynarodowych.
Źródło: https://40ton.net/polska-uznala-wyjatek-od-najnowszych-tachografow-stara-generacja-do-konca-roku/
Aktualizacja
W Polsce nie ma przepisów pozwalających na kalibracje tachografu smart w starszej wersji (G2V1) w pojeździe zarejestrowanym po 21.08.2023 – oznacza to, że zastosowanie wyżej opisanego wyjątku jest niemożliwe.
Dodatkowo w przypadku awarii pojazdu z tachografem G2V1 (montowanym obowiązkowo od 06.2019) należy wymienić tachograf na najnowszy G2V2, co może oznaczać przestój w przypadku braku jego dostępności.
Więcej informacji:
https://40ton.net/starszy-tachograf-w-nowej-ciezarowce-a-jednak-w-polsce-to-nadal-niemozliwe/