Do 25 marca 2024 roku wszystkie kraje członkowskie UE muszą wdrożyć unijną dyrektywę 2022/362, która wprowadza spore zmiany w pobieraniu opłat za drogi.
Nowa dyrektywa ma na celu m.in. realizację zasady promowanej przez UE w zakresie opłat drogowych, zgodnie z którą to „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”. Stąd też m.in. kładziony jest nacisk na wycofywanie przez państwa członkowskie opłat drogowych w postaci popularnych wciąż w wielu krajach winiet czasowych (np. 10-dniowa, miesięczna, roczna) i zastępowanie ich jedynie systemem uzależniającym wysokość opłaty przede wszystkim od liczby przejeżdżanych przez dany pojazd kilometrów. Według władz UE winiety czasowe zachęcają wręcz użytkowników dróg do częstszej jazdy i pokonywania większej liczby kilometrów. Implementacja przez wszystkie kraje UE przepisów dyrektywy o eurowiniecie ma to jak najszybciej zmienić.
Jednym z pierwszych krajów, który zapowiada wdrożenie nowych przepisów są Niemcy. Nowe stawki myta w Niemczech mają być stosowane już od 1 grudnia br. i mają uwzględniać emisję dwutlenku węgla. Obecnie jest już dostępna trzecia propozycja nowych opłat: https://trans.info/pl/nowe-stawki-myta-niemcy-ofni-338627. Dla pojazdów ciężarowych spełniających normy Euro 6 obecna stawka to 19 eurocentów, wg. propozycji zmian może ona od grudnia wzrosnąć do ponad 34 eurocentów.
Źródło i więcej informacji: