Do 25 marca 2024 roku wszystkie kraje członkowskie UE muszą wdrożyć unijną dyrektywę 2022/362, która wprowadza spore zmiany w pobieraniu opłat za drogi.
Nowa dyrektywa ma na celu m.in. realizację zasady promowanej przez UE w zakresie opłat drogowych, zgodnie z którą to „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”. Stąd też m.in. kładziony jest nacisk na wycofywanie przez państwa członkowskie opłat drogowych w postaci popularnych wciąż w wielu krajach winiet czasowych (np. 10-dniowa, miesięczna, roczna) i zastępowanie ich jedynie systemem uzależniającym wysokość opłaty przede wszystkim od liczby przejeżdżanych przez dany pojazd kilometrów. Według władz UE winiety czasowe zachęcają wręcz użytkowników dróg do częstszej jazdy i pokonywania większej liczby kilometrów. Implementacja przez wszystkie kraje UE przepisów dyrektywy o eurowiniecie ma to jak najszybciej zmienić.
Więcej informacji:
Niemcy
Jednym z pierwszych krajów, który wdroży nowe przepisy są Niemcy. Nowe stawki myta w Niemczech mają być stosowane już od 1 grudnia br. i mają uwzględniać emisję dwutlenku węgla. Oznacza to znaczny wzrost opłat dla pojazdów napędzanych olejem napędowym, nawet jeśli spełniają najnowsze normy emisji spalin. Nowe stawki myta oznaczając dla większości przewoźników ponad 80-procentowe podwyżki. Nowymi opłatami mają zostać także objęte pojazdy napędzane CNG/LNG.
Więcej informacji:
- https://40ton.net/nowe-stawki-myta-ostatecznie-zatwierdzone-83-drozej-klasy-co2-i-srodki-na-kolej/
- https://brk.pl/maut-everest-protest-dotyczacy-podwyzek-oplat-drogowych-w-niemczech/
- https://brk.pl/zmiana-wysokosci-myta-w-niemczech-od-grudnia-kalkulator/
Autstria
Austriackie władze zapowiedziały zmianę w cennikach opłat drogowych. Już od 1 stycznia 2024 roku chcą uzależnić myto od ilości emitowanego CO2P, podobnie jak w Niemczech.
Ciężarówki będą tutaj podzielone na pięć grup, co w praktyce można oznaczać elektryki (Klasa 5), zaawansowane hybrydy (Klasa 4), bardzo ekonomiczne diesle (Klasa 3 i 2), a także resztę, czyli diesle o wyższym spalaniu lub pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed 1 lipca 2019 roku (Klasa 1).
Dobra wiadomość jest taka, że austriackie podwyżki opłat nie będą aż tak drastyczne jak w Niemczech. Początkowo, od 1 stycznia, dodatkowa opłata za wysoką emisję CO2 (czyli dla Klasy 1), w pojeździe czteroosiowym lub większym, ma wynosić 3,87 centa. W 2025 roku wzrośnie ona do 6,46 centa, a w 2026 roku wyniesie 9,04 centa. Jeśli natomiast chodzi o wyższe klasy, to przewidziano tutaj różne poziomy rabatów. Dla przykładu, posiadacz bardzo ekonomicznego diesla (czyli z Klasy 3) zapłaci 3,5 centa od 2024 roku, 5,84 centa od 2025 roku oraz 8,18 centa od 2026 roku.
Kalkulator, który pozwoli dopasować pojazd do danej kategorii znajduje się na stronie: https://go-maut.at/co2-rechner#/.
Więcej informacji: https://40ton.net/austria-tez-wprowadza-myto-zalezne-od-wysokosci-zuzycia-paliwa-drozej-od-1-stycznia/