Aktualizacja! Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw – wprowadzający zmiany w wynagrodzeniach kierowców został już uchwalony przez Sejm w dniu 15 grudnia 2021 – zdecydowaną większością głosów:
Teraz ustawa trafi do Senatu, gdzie najprawdopodobniej będzie rozpatrywana 11 stycznia, czyli na najbliższym posiedzeniu. Termin rozpatrzenia jej przez Senat upływa w dniu 14 stycznia 2022 r. Podczas procesu legislacyjnego w Sejmie część ustawy dotycząca wynagrodzeń kierowców nie uległa zmianie. Poniżej znajdą Państwo aktualne informacje dotyczące zmian w wynagrodzeniach kierowców.
Zmiany mają dostosować polskie przepisy do zapisów wynikających z Pakietu mobilności. Pierwszy projekt nowych przepisów pojawił się w lipcu br. i został mocno skrytykowany przez branżę – m. in. za wprowadzenie bardzo niekorzystnych zapisów związanych z wynagrodzeniami kierowców. Opisywana poniżej, aktualna wersja projektu jest już znacznie mniej dotkliwa dla przewoźników i pomaga ograniczyć wyższe koszty pracownicze wymuszone europejskimi przepisami w przypadku wykonywania przewozów cross-trade oraz kabotaży.
Wynagrodzenia kierowców od lutego 2022
Zmiany w wynagrodzeniach będą dotyczyły przede-wszystkim firm i kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe, ale np. obowiązek prowadzenia pełnej ewidencji czasu pracy będzie także dotyczył przewozów krajowych. Poniżej przedstawiamy trzy główne punkty związane z wynagrodzeniami zawarte w nowej wersji ustawy:
- Obowiązkowa, rozbudowana ewidencja czasu pracy
Zgodnie z nowym proponowanym brzmieniem artykułu 25 Ustawy o czasie pracy kierowców każdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić ewidencje czasu pracy obejmującą następujące składniki:
“liczbę przepracowanych godzin oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy, liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej, liczbę godzin nadliczbowych, dni wolne od pracy z oznaczeniem tytułu ich udzielenia, liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem, czy jest to dyżur pełniony w domu, rodzaj i wymiar zwolnień od pracy, rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy, wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy”
Taką ewidencję prowadzi się w formie papierowej lub elektronicznej i przechowuje się przez 10 lat. Co ważne podstawą wykonania takiej ewidencji powinny być przede wszystkim dane z kart kierowców oraz tachografów.
Ewidencja czasu pracy przygotowywana przez BRK będzie spełniać wszystkie wymogi nowej ustawy.
- Brak delegacji zagranicznych
To największa zmiana – dla kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe nie będzie możliwości wypłaty zwrotów koszów podróży służbowej. Innymi słowy nie będzie możliwości wypłaty nieopodatkowanych i nieozusowanych diet oraz ryczałtów za noclegi. To rewolucja, ponieważ obecnie w przypadku kierowców międzynarodowych to większość ich dochodu na tzw. “rękę”. Po zmianach, aby osiągnąć oczekiwane przez kierowcę wynagrodzenie niezbędne będzie wprowadzenie do umów dodatkowych składników w odpowiedniej wysokości – np. premii.
Podstawa prawna:
„Art. 21b. Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.”
Powyższa zmiana dotyczy wszystkich kierowców w ruchu międzynarodowym. Wynika nie tylko z wdrażania pakietu mobilności, ale także z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2016 roku, który stwierdza, że trzeba zmienić przepisy w zakresie podróży służbowych dla kierowców międzynarodowych.
W przypadku kierowców wykonujących przewozy krajowe zwrot kosztów podróży służbowych pozostaje bez zmian.
- Ulgi na podatek i ZUS dla kierowców międzynarodowych
Zgodnie z poprzednim punktem w przypadku wykonywania przewozów międzynarodowych kierowcy nie będą otrzymywać już diet i ryczałtów za noclegi, zamiast tego otrzymają ulgi na ZUS oraz podatek:
“2. Do kierowcy, o którym mowa w ust. 1, stosuje się w zakresie ustalania podstawy wymiaru:
1) podatku dochodowego od osób fizycznych – przepisy dotyczące osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.6));
2) składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe – przepisy wydane na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.7)) dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców.”;”
Zgodnie z powyższym artykułem część wynagrodzenia kierowcy będzie zwolniona ze składek. Zwolnienie będzie na takich samych zasadach jak dla pracowników oddelegowanych w innych branżach i będzie zależeć od ilości dni spędzonych za granicą. Zwolnienie będzie obliczane wg. następującego wzoru:
Wynagrodzenie brutto pracownika – (ilość dni za granicą * dieta z rozporządzenia) = podstawa do oskładkowania
W ten sposób obliczona podstawa do oskładkowania nie może być jednak niższa niż przeciętne prognozowane wynagrodzenie – na 2022 rok będzie to kwota 5922 zł.
W przypadku obliczenia podstawy do opodatkowania korzysta się z bardzo podobnego wzoru:
Wynagrodzenie brutto pracownika – 30% *(ilość dni za granicą * dieta z rozporządzenia) = podstawa do opodatkowania
W przypadku jednak podstawy opodatkowania nie ma progu minimalnego.
Powyższe zmiany w przypadku przewozów międzynarodowych spowodują wzrost kosztów pracowniczych najczęściej o ok. 15-22 % – przy zachowaniu tego samego wynagrodzenia “na rękę” kierowcy.
Co się zmieniło w toku prac?
W toku prac proponowano również inne zapisy wpływające na zmianę zasad wynagrodzenia kierowców, m. in.:
- obowiązkowe tworzenie szczegółowych harmonogramów pracy w przewozie rzeczy
- usunięcie możliwości zastosowania indywidualnego rozkładu czasu pracy
- zakaz zaliczania wynagrodzenia za dyżur do płacy minimalnej
W trakcie prac powyższe zmiany zostały wykreślone i nie znajdują się już w aktualnym projekcie.
Data wejścia w życie zmian
Zaproponowano, aby zmiany związane z wynagrodzeniem kierowców weszły w życie z dniem 02.02.2022. Ważną kwestią jest jednak to, że projekt musi jeszcze zostać zatwierdzony przez Senat i podpisany przez Prezydenta.
Źródło:
- Projekt zmian przekazany do Senatu 15.12.2021:
http://orka.sejm.gov.pl/opinie9.nsf/dok?OpenAgent&1835_u - Przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie:
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=BD3730F9BC0D325AC12587A6004DB1A6
Projekt zawiera znacznie więcej zmian, np. dotyczących wymogów wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, czy zmian w taryfikatorze. Postaramy się je rzetelnie opisać w kolejnych artykułach.
Zachęcamy do skorzystania z naszych szkoleń:
https://brk.pl/pakiet-mobilnosci-2022-przygotuj-sie-na-zmiany-z-ekspertami-brk/
Nasi eksperci chętnie doradzą i pomogą przygotować się do zbliżających się zmian!
Leave a reply