Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu budżetu państwa na 2024 r., przeciętne wynagrodzenie ma wynieść 7 824 zł. Oznacza to wzrost aż o 12,8 proc. w porównaniu z rokiem 2023 (obecnie – 6935 zł).
Jest to bardzo ważna kwota dla firm wykonujących transport międzynarodowy, ponieważ bardzo często od niej zależy podstawa oskładkowania wynagrodzenia kierowcy międzynarodowego. Zasady obliczania podstawy składek objaśnialiśmy m. in. w artykule: https://brk.pl/abc-stosowanie-ulg-na-wynagrodzenie-kierowcow-miedzynarodowych/.
Wzrost tej kwoty oznacza, że dla firm, które obecnie odprowadzają składki od kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, czyli 6935 zł, stosując odpowiednio ulgi przelewy do ZUS wzrosną o prawie 13% w przyszłym roku – jeśli będą chciały zostawić wynagrodzenie netto kierowców na tym samym poziomie.
Nowa kwota przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia będzie miała zastosowanie do wynagrodzenia wypłaconego już w styczniu 2024, czyli de facto wynagrodzeniu za grudzień. Dodatkowo także od stycznia jeśli firma deleguje kierowców i wypłaca wynagrodzenie w dwóch ratach zgodnie z ostatnimi zmianami (https://brk.pl/zmiany-w-liczeniu-wynagrodzen-kierowcow-od-19-sierpnia-2023/) zmieni się wysokość pierwszej raty wynagrodzenia.