W organach UE trwają pracę legislacyjne związane z rewizją przepisów rozporządzenia 561/2006/we dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku w zakresie okazjonalnych przewozów pasażerskich.
Procedowany projekt zmian w przepisach zakłada wprowadzenie trzech elementów elastyczności do przepisów dotyczących przerw i odpoczynku w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne przewozy pasażerskie, takie jak autobusy wycieczkowe, odzwierciedlających ich szczególny tryb pracy, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności przepisów w zapobieganiu zmęczeniu kierowcy.
Co konkretnie ma się zmienić?
Mają zostać wprowadzone nowe zasady dotyczące okazjonalnych przewozów osób:
- możliwość zastąpienia przerwy 45 minutowej dwoma przerwami trwającymi co najmniej 15 minut każda (łącznie co najmniej 45 minut) rozłożonymi na 4,5-godzinny okres prowadzenia pojazdu, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w tym dniu nie przekroczy 7 godzin (pierwotna propozycja zakładała nawet 3 przerwy po 15 minut),
- możliwość przesunięcia dziennego okresu odpoczynku o 1 godzinę , pod warunkiem, że łączny czas prowadzenia pojazdu w tym dniu nie przekracza 7 godzin oraz że z możliwości tej skorzysta się jednorazowo w trakcie podróży trwającej co najmniej 6 dni lub dwukrotnie w ciągu podróży trwającej co najmniej 8 dni
- możliwość przesunięcia tygodniowego okresu odpoczynku o maksymalnie 12 kolejnych dni po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku, pod warunkiem że usługa trwa co najmniej 24 kolejne godziny; opcja ta, stosowana już w usługach międzynarodowych, ma być rozszerzona również do usług krajowych.
- w sprawie przepisów dotyczących kontroli tekst Rady stanowi, że dokumentacja wymagana do korzystania z odstępstw jest jedna, a mianowicie formularz podróży na pokładzie
- dokumentacja na pokładzie obejmuje poprzednie podróże w określonym czasie, za które należy mieć przy sobie kopie, w formie papierowej lub elektronicznej
Na jakim etapie jest projekt?
Projekt zmian w przepisach znajduje się na etapie pierwszego czytania w Parlamencie Europejskim. Kolejnym krokiem będzie tzw. trilog, czyli rozmowy trójstronne pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem i Radą UE.
Pierwotny projekt zmian przepisów już uległ zmianie w organach Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Podczas kolejnych etapów legislacyjnych może ulec kolejnym modyfikacjom. Zmiany nie są jeszcze przesądzone, a data wejścia w życie zmienionych przepisów nie jest znana.
Będziemy informować Państwa, jeśli zmiany zostaną przegłosowane i zostanie opublikowana data wejścia w życie.