Komisja Europejska opublikowała dwa zestawy pytań i odpowiedzi mające wyjaśnić stosowanie zmian przepisów wprowadzonych pakietem mobilności.
Pierwsza część wyjaśnień składa się z odpowiedzi na 12 pytań:
- Obowiązkowa organizacja powrotów kierowców
- W jaki sposób należy rozumieć i stosować zobowiązanie do powrotu kierowcy do „siebie”? Jakie są odpowiednie obowiązki i prawa pracodawcy i kierowcy?
- W jaki sposób przedsiębiorstwo transportowe powinno udowodnić, że zorganizowało pracę w taki sposób, aby kierowca miał możliwość powrotu do miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego przedsiębiorstwa?
- Kto powinien pokryć koszty powrotnej podróży kierowcy do centrum operacyjnego przedsiębiorstwa lub do miejsca zamieszkania?
- Czy przepis ten ma zastosowanie do kierowców pracujących na własny rachunek? W jaki sposób kierowca pracujący na własny rachunek może udowodnić, że wypełnił zobowiązanie do powrotu do miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego przedsiębiorstwa?
- Zakaz odpoczynków 45-godzinnych w kabinie pojazdu
- Co stanowi odpowiednie zakwaterowanie dostosowane do obu płci do odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku?
- Jakie dowody powinien przedstawić kierowca, aby udowodnić, że nie spędził regularnego tygodniowego odpoczynku w samochodzie ciężarowym, lecz w odpowiednim miejscu zakwaterowania?
- Prom/Pociąg
- Czy kierowca towarzyszący pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem w przypadku podróży trwającej co najmniej 8 godzin i mający do dyspozycji kabinę sypialną, musi wykorzystać pozostałe części regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w odpowiednim miejscu zakwaterowania, czy też może spędzić te części regularnego tygodniowego okres odpoczynku w pojeździe?
- Tygodniowe skrócone okresy odpoczynku
- W przypadku gdy kierowca wykorzystał kolejno dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, czy dwa odnośne okresy rekompensujące skrócony czas odpoczynku mogą być powiązane oddzielnie z innymi okresami odpoczynku trwającymi co najmniej dziewięć godzin i wykorzystywanymi w ramach międzynarodowego transportu drogowego?
- Przekroczenie czasu jazdy przy powrocie do bazy/domu
- W jakich wyjątkowych okolicznościach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu? Jak kontrolować takie wyjątkowe okoliczności?
- Czy przekroczenie przez kierowcę dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu ze względu na wyjątkowe okoliczności może również przekroczyć maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynoszący 90 godzin?
- Załoga
- Czy kierowca pracujący w ramach załogi kilkuosobowej jest zobowiązany do wykorzystania 45-minutowej przerwy w pojeździe będącym w ruchu? Czy przerwa może trwać dłużej niż 45 minut?
Odpowiedzi w języku polskim na w/w pytania można znaleźć w tym dokumencie:
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-02/mobility-package-questions-and-answers-pl.pdf
Druga część wyjaśnień zawiera odpowiedzi na 15 pytań:
- Obowiązkowa organizacja powrotów kierowców
- Jak należy rozumieć i udowadniać pojęcia „miejsce zamieszkania”, „centrum operacyjne” i „które jest zwyczajową bazą dla danego kierowcy”? Co dzieje się w przypadku, gdy przedsiębiorstwo ma siedzibę w wielu państwach członkowskich lub poza UE?
- Jak długo przedsiębiorstwo transportowe powinno przechowywać dokumentację potwierdzającą, że zorganizowało pracę kierowcy w taki sposób, aby mógł powrócić do miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego przedsiębiorstwa?
- Czy obowiązek powrotu kierowcy do „miejsca zamieszkania” ma zastosowanie do pojazdów wynajętych w innym państwie członkowskim oraz do kierowców zajmujących się przewozem osób?
- Zakaz odpoczynków 45-godzinnych w kabinie pojazdu
- Czy kierowca pracujący na własny rachunek może wykorzystywać regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe?
- Tygodniowe skrócone oraz dzienne okresy odpoczynku
- Co oznacza „okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata”, który kierowca musi wykorzystać po wykorzystaniu dwóch skróconych tygodniowych okresów odpoczynku w ciągu kolejnych dwóch tygodni zgodnie z art. 8 ust. 8a akapit drugi? Kiedy powinien rozpocząć się okres odpoczynku stanowiący rekompensatę?
- Czy po powrocie do miejsca zamieszkania kierowca musi wykorzystać swój dzienny okres odpoczynku (9 lub 11 godzin) zgodnie z art. 8 ust. 2, zanim będzie mógł rozpocząć rekompensujący okres odpoczynku i regularny tygodniowy okres odpoczynku?
- Czy kierowca może wykorzystać więcej niż dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w okresie odniesienia wynoszącym cztery tygodnie, określonym w art. 8 ust. 6 akapit trzeci? Czy wszystkie skrócone tygodniowe okresy odpoczynku muszą być rekompensowane?
- Czy kierowca może spędzać dzienny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe?
- Przekroczenie czasu jazdy przy powrocie do bazy/domu
- Zgodnie z art. 12 akapit drugi i trzeci kierowca może odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu. Jeżeli łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest krótszy niż maksymalny dozwolony czas, czy kierowca może skorzystać z odstępstwa od art. 8 ust. 2 bez konieczności przekraczania dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu? Jeżeli w wyniku skorzystania z tego odstępstwa kierowca rozpoczyna swój tygodniowy okres odpoczynku później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych liczonych od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku, czy stanowi to naruszenie rozporządzenia?
- Jak należy rozumieć odstępstwo od art. 8 ust. 2 przewidziane w art. 12 akapit drugi i trzeci? Czy możliwe jest skrócenie dziennego okresu odpoczynku o określony czas (1 lub 2 godziny), który należy zrekompensować przed upływem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu?
- W jaki sposób należy zrekompensować dodatkowy czas prowadzenia pojazdu ze względu na wyjątkowe okoliczności (np. czy jedną dodatkową godzinę jazdy należy zrekompensować jedną dodatkową godziną odpoczynku)? Czy należy również zrekompensować przerwę trwającą 30 minut, czy tylko dodatkowy czas prowadzenia pojazdu?
- Czy w przypadku gdy kierowca korzysta z odstępstwa przewidzianego w art. 12, po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny powinien zrobić przerwę trwającą 30 czy 45 minut przed dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu?
- Załoga
- W jaki sposób należy w poruszającym się pojeździe zapisać 45-minutową przerwę drugiego kierowcy pracującego w załodze kilkuosobowej, biorąc pod uwagę, że tachograf cyfrowy automatycznie rejestruje okres gotowości kierowcy? W jakim przedziale czasu kierowca może skorzystać z 45-minutowej przerwy – na początku okresu gotowości, pod koniec tego okresu czy w dowolnym jego momencie?
- Czy w przypadku załogi kilkuosobowej możliwe jest dzielenie przerwy?
- Tachografy – przekroczenia granic
- W jaki sposób organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa mogą egzekwować rejestrację załadunku i rozładunku, jeżeli kierowcy nie są prawnie zobowiązani do zapisywania takich czynności?
Odpowiedzi w języku polskim na w/w pytania można znaleźć w tym dokumencie: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-09/qa_mobipack_part_ii_pl.pdf
KE zastrzega, że zestaw pytań i odpowiedzi został przygotowany przez służby Komisji i nie jest wiążący. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób. Pomimo tego zastrzeżenia większość służb kontrolnych stosuje się do w/w odpowiedzi. Może to być również ważny argument rozwiewający wątpliwości interpretacyjne podczas kontroli.
Leave a reply