Pakiet mobilności wprowadza sporo zmian do większości regulacji dotyczących transportu drogowego. Część z nich już obowiązuje, inne wejdą w życie niebawem, harmonogram zmian znajduje się tutaj. W tym artykule znajdą się linki do konkretnych przepisów wraz z krótkim wyjaśnieniem czego dotyczą. Na szczególną uwagę może zasługiwać rozporządzenie 561/2006 w wersji jednolitej z wprowadzonymi ostatnimi zmianami z 20 sierpnia 2020.
Wszystkie zamieszczone poniżej przepisy dostępne są we wszystkich językach UE, co pozwala wskazać danych przepis zagranicznemu kontrahentowi lub kontrolującemu w zrozumiałym dla niego języku. Każdy z aktów prawnych można zapisać w postaci pliku, np. klikając w ikonę PDF.
Przepisy źródłowe pakietu mobilności to zbiór 4 aktów prawnych:
- Rozporządzenie (UE) 2020/1054 wprowadza zmiany w normach czasu jazdy i odpoczynku oraz w tachografach. Głównie zmienia przepisy rozporządzenia 561/2006 oraz rozporządzenia 165/2014. Większość ze zmian z tego rozporządzenia już obowiązuje.
- Rozporządzenie (UE) 2020/1055 wprowadza zmiany w wymaganiach dotyczących zawodu przewoźnika drogowego oraz w dostępie do rynku. Głównie zmienia przepisy rozporządzeń 1071/2009 oraz 1072/2009. Najważniejsze zmiany z tego rozporządzenia wejdą w życie 21 lutego 2022: obowiązkowy powrót ciężarówki co 8 tygodni oraz 4-dniowy zakaz kabotaży tym samym pojazdem w tym samym kraju.
- Dyrektywa (UE) 2020/1057 wprowadza zmiany związane z delegowaniem pracowników w transporcie oraz zmiany dotyczące kontroli. Głównie zmienia zapisy dyrektyw o delegowaniu pracowników (96/71/WE oraz 2014/67/UE). Wprowadzane tą dyrektywą zmiany będą obowiązywać w większości od 2 lutego 2022. Wprowadzenie w/w dyrektywy wymaga zmian w przepisach wszystkich krajów członkowskim, również polskich. W związku z tym w Polsce końcem lipca rozpoczęły się prace nad zmianą m. in. ustawy o czasie pracy kierowców, które będą skutkować zmianą struktury wynagradzania kierowców.
- Rozporządzenie (UE) 2020/1056 nakazujące stworzenie internetowych platform tzw. eFTI służących do wymiany elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego np. listów przewozowych, eCMR. Pozwoli to na powszechne używanie elektronicznych listów przewozowych oraz zapewni dostęp do tych informacji przez kontrolujących.
Rozporządzenia ujednolicone. W europejskim systemie aktów prawnych pojawiły się już akty jednolite następujących rozporządzeń
- Rozporządzenie 561/2006 wraz ze zmianami z 2020 roku– określa normy czasu jazdy i odpoczynku obowiązujące w UE. W 2020 roku dodano m. in. odstępstwo pozwalające na dwa odpoczynki tygodniowe skrócone z rzędu, obowiązek organizacji powrotu kierowcy czy możliwość przedłużenia jazdy przy powrocie na bazę.
- Rozporządzenie 165/2014 wraz ze zmianami z 2020 roku – określa sposób budowy i użytkowania tachografów, jak również postępowanie w razie awarii urządzenia. Zmiany wprowadziły konieczność opracowania nowych tachografów oraz dodały nowy obowiązek dot. wpisów kraju przy przekraczaniu granic (od 2 lutego 2022 dla tachografów cyfrowych)
W aktach wprowadzających w życie pakiet mobilności została zapisana konieczność opracowania i wdrożenia wielu przepisów wykonawczych. Na tą chwilę zostały opracowane m. in. przepisy techniczne dotyczące tachografów inteligentnych 2-giej generacji (Rozporządzenie (UE) 2021/1228 z dnia 16 lipca 2021). Zawierają one zasady budowy i wymagane funkcje w nowych tachografach, które będą montowane od 21 sierpnia 2023 roku.
Leave a reply