Od 1 listopada 2024 system monitorowania SENT ma być obowiązkowy dla przewozów wszystkich towarów wykonywanych przez przedsiębiorstwa transportowe z krajów trzecich do, z i przez terytorium Polski. Głównie będzie to dotyczyć przewoźników z Ukrainy, którzy obecnie mogą bez zezwoleń wozić towary z i do Ukrainy. Ma to zapobiegać nadużyciom, np. nieuprawnionemu wykonywaniu kabotażu przez tych przewoźników w Polsce oraz nielegalnych przewozów cross-trade pomiędzy Polską, a innymi krajami UE.
Rozwiązanie to ma pozwolić na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych i przyczynić się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE. Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą.
Na jakim etapie są zmiany?
Końcem sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zawiera wyżej wspomnianą zmianę. Teraz projekt został skierowany do 1 czytania w Sejmie. Najbliższe planowane posiedzenie Sejmy zostało wyznaczone w dniach 11-13.09.2024.
Co dokładnie się zmienia?
Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
Jeśli powyższe zmiany wejdą w życie oznacza to, że przewoźnicy zagraniczni będą musieli zgłaszać każdy przewóz w systemie SENT (nie tylko przewóz towarów wrażliwych) oraz na bieżąco przekazywać dane lokalizacyjne do systemu za pomocą urządzeń lokalizacyjnych (tzw. OBU) lub za pomocą aplikacji na telefon.
Za brak dostosowania się do w/w wymagań grożą wysokie kary finansowe np. 10 tys. zł za brak zgłoszenia, a dodatkowo niespełnienie obowiązku zgłoszenia będzie traktowane tak jak przewóz bez zezwolenia.
Projekt zmian: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=602
Czytaj więcej na: