W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy, które weszło w życie już 4 kwietnia 2023 roku.
Rozporządzenie zakłada, że przedsiębiorcy, którzy podczas transportu drogowego zbyt często łamią przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, będą kontrolowani w pierwszej kolejności oraz wdraża przepisy unijne związane z kontrolą firm przewozowych.
Zostaje wprowadzony nowy, unijny wzór do obliczenia współczynnika ryzyka występowania naruszeń w obszarze czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów:
R – ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa,
n – liczbę naruszeń danego rodzaju na pojedynczą kontrolę (wszystkie rodzaje kontroli),
i – pojedynczą kontrolę,
v – ważony wynik w zależności od rodzaju/wagi naruszenia (NMW/PN/BPN/NN),
NN – najpoważniejsze naruszenie,
BPN – bardzo poważne naruszenie,
PN – poważne naruszenie,
NMW – naruszenie mniejszej wagi,
N – liczbę pojazdów skontrolowanych podczas pojedynczej kontroli,
r – łączną liczbę kontroli w przedsiębiorstwie,
g – współczynnik związany ze stosowaniem przez przedsiębiorcę we wszystkich użytkowanych pojazdach inteligentnych tachografów drugiej generacji.
Współczynniki (v) w zależności od rodzaju naruszenia wynoszą:
NMW (naruszenia mniejszej wagi) = 1,
PN (poważne naruszenia) = 10,
BPN (bardzo poważne naruszenia np. brak wpisu manualnego) = 30,
NN (najpoważniejsze naruszenia, np. jazda na obcej karcie) = 90.
Wzór jest skomplikowany, ale wynikiem jest średnia liczba punktów za naruszenia ze wszystkich kontroli przewoźnika – zarówno drogowych, jak i w siedzibie przedsiębiorcy.
W zależności od wyników przewoźnik zostanie zakwalifikowany do jednego z przedziałów:
- szary (przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli);
- zielony (0–100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka);
- pomarańczowy (101–200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka);
- czerwony (201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka)
Punktacje będą obniżać kontrole bez naruszeń (0 punktów) oraz sytuacja, w której przewoźnik będzie korzystał wyłącznie z najnowszych tachografów inteligentnych drugiej generacji (w takim przypadku wynik mnożony jest przez 0,9).
Informacja o podmiotach, u których zostanie on określony na wysokim poziomie, będzie udostępniana wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, komendantowi głównemu policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, szefowi Krajowej Administracji Skarbowej i głównemu inspektorowi pracy, a podmioty te mają być typowane do kontroli w pierwszej kolejności.
Nowy wzór ma być zastosowany po raz pierwszy do określenia stopnia ryzyka w 2024 r. w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2023 r.
Rozporządzenie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000626/O/D20230626.pdf‘
Informacja prasowa: https://firma.rp.pl/prawo-i-podatki/art37767001-nadchodza-zmiany-dla-przewoznikow-drogowych-chodzi-o-kontrole-itd