Pomimo niewielkiej dostępności na rynku nowych tachografów inteligentnych w wersji drugiej Unia Europejska nie przesunęła dat ich wdrożenia. Każdy pojazd ciężarowy oraz autobusy zarejestrowane po raz pierwszy począwszy od 21 sierpnia 2023 roku będzie musiał być wyposażony w najnowszy tachograf – również w przewozach krajowych! W przypadku chęci zarejestrowania pojazdu z tachografem inteligentnym, ale w wersji pierwszej (montowanym od 2019) należy to zrobić jeszcze w tym tygodniu (do piątku 18-go sierpnia), inaczej konieczna będzie wymiana tachografu – i to w nowym pojeździe.
Delegowanie, a tachografy
Obowiązująca w UE detektywa, która wprowadziła zmiany w delegowaniu kierowców (UE 1057/2020) w ramach tzw. pakietu mobilności przewiduje od 21 sierpnia br. zmiany w kwalifikowaniu dodatkowych operacji cross-trade. Obecnie, dla wszystkich maksymalnie dwie takie operacje (jedna na wyjeździe oraz jedna na powrocie lub zero na wyjeździe i dwie operacje na powrocie) były wyłączone z delegowania. Warunkiem było wykonanie takiej operacji jako dodatkowej do przewozu bilateralnego. Od 21 sierpnia takie przewozy będą wyłączone z delegowania tylko, jeśli kierowca prowadzi pojazd z najnowszym tachografem (G2V2).
Co to oznacza dla firm, które korzystały z opisywanych odstępstw dotyczących dodatkowych operacji cross-trade?
Jeśli przedsiębiorca nadal chce korzystać z wyłączeń to powinien wymienić tachografy na najnowsze. Jeżeli nie wymieni tachografów to takie operacje będą traktowane jako delegowanie – co oznacza, że należy zgłosić kierowców jako pracowników delegowanych do IMI (poprzez portal postingdrivers.eu) oraz odpowiednio naliczyć dopłaty do płac zagranicznych.
Przedsiębiorcy interweniują
Ze względu m.in. na słabą dostępność na rynku najnowszych tachografów przewoźnicy wystosowali list do KE, z całością można się zapoznać na stronie: https://tlp.org.pl/nowe-tachografy-juz-za-4-tygodnie-a-tymczasem-mamy-potezny-balagan-i-opoznienia/