Jak poinformowała w dniu 6 września br. Pani Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, postulowane przez branżę transportu drogowego dofinansowanie wymiany tachografów cyfrowych ostatecznie nie dojdzie do skutku.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury znalazło odpowiednie środki finansowe na tę operację, a odpowiednie przepisy, które miały być podstawą prawną do tego dofinansowania, znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Niestety z przyczyn niezależnych od resortu infrastruktury, projekt nie uzyskał akceptacji w tym zakresie w toku uzgodnień międzyresortowych.
Pomimo, że nie jest to dobra wiadomość, to ucina ona spekulacje na ten temat. Tym samym jest to sygnał dla przewoźników, aby nie zwlekali z wymianą. Bo na przesunięcie terminów wymiany przez Komisję Europejską raczej nie ma co liczyć. A brak tachografu 2 generacji oznaczać będzie brak możliwości świadczenia usług w międzynarodowym przewozie drogowym pojazdem, który powinien być wyposażony w takie urządzenie rejestrujące
Źródło informacji: https://tlp.org.pl/nie-bedzie-dofinansowania-wymiany-tachografow/
Terminy wymiany tachografów zbliżają się nieubłaganie, dlatego przypominamy najważniejsze zasady:
Kto musi wymienić tachografy?
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia UE 165/2014 wymianie podlegają tachografy we wszystkich pojazdach użytkowanych w państwie członkowskim innym niż ich państwo członkowskie rejestracji, czyli wykonujące przewozy międzynarodowe w UE.
Tachografy muszą być więc wymienione we wszystkich pojazdach polskich firm, które będą się poruszać po drogach innych krajów UE. Bez wyjątków tachografy muszą być więc wymienione w międzynarodowych przewozach w ciężarówkach, ciągnikach siodłowych i autobusach. Nie ma znaczenia także czy przewozy są wykonywane zarobkowo, czy na potrzeby własne.
Uwaga! Wymiana tachografów nie dotyczy przewozów wyłącznie krajowych (po Polsce) oraz międzynarodowych bez przekraczania granic innych państw członkowskich (np. Polska <–> Ukraina).
Do kiedy należy wymienić tachografy?
Czasu jest coraz mniej, w przepisach zapisane są są dwa terminy wymiany, w zależności od obecnie używanego tachografu:
- do końca 2024 roku muszą zostać wymienione tachografy analogowe i cyfrowe G1 (montowane do połowy czerwca 2019 w nowych pojazdach)
- do sierpnia 2025 roku muszą zostać wymienione także tachografy G2V1 (montowane od czerwca 2019 do sierpnia 2023 w nowych pojazdach)
Jakie są konsekwencje braku wymiany?
Brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie międzynarodowych przewozów drogowych, a nieprzestrzeganie tego obowiązku będzie wiązało się w Polsce z nałożeniem kary finansowej: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Za granicą kary mogą być znacznie wyższe, znacznie wyższy może być też koszt wymiany tachografu po kontroli w innym kraju.
Wszystkie inspekcje w 2024 roku mają być obowiązkowo doposażone w rozwiązania pozwalające na zdalny odczyt tachografów poprzez technologię DSRC. Od początku 2025 roku wszystkie tachografy w przewozach międzynarodowych będą już wysyłać te dane, więc weryfikacja, który tachograf nie został wymieniony będzie bardzo ułatwiona.
Ilu pojazdów dotyczy wymiana tachografów?
Obecnie w Polsce uprawnionych do wykonywania międzynarodowych przewozów rzeczy jest ponad 300 tys. pojazdów ciężarowych. Zdecydowana większość z nich podlega wymianie, tylko niewielka część to ciężarówki zarejestrowane po raz pierwszy po sierpniu 2023 roku, które fabrycznie są wyposażone w najnowszy tachograf. Co więcej – w tej liczbie nie ma autobusów oraz pojazdów wykonujących przewozy międzynarodowe na potrzeby własne, w których także należy wymienić tachografy.