W ostatnich miesiącach coraz częściej dochodzi do zakłóceń sygnału GNSS (np. GPS), które mogą wpływać na działanie tachografów cyfrowych i inteligentnych. Objawem takich zakłóceń mogą być m.in. komunikaty o błędach lub brak sygnału GNSS, pojawiające się na wyświetlaczu urządzenia.
Sygnał GNSS wykorzystywany jest przez tachograf m.in. do:
- zapisu lokalizacji pojazdu co 3 godziny jazdy,
- rejestrowania momentów przekraczania granic państw,
- potwierdzania prędkości pojazdu jako drugiego źródła danych.
📍 Aktualna sytuacja w Europie
Obecnie obserwujemy znaczące zakłócenia sygnału GNSS w wielu regionach Europy. Serwis gpsjam.org wskazuje wysoki poziom zakłóceń m.in. w:
- północnej i centralnej Polsce,
- krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia),
- południowej Skandynawii.
⚠️ Uwaga: Dane w serwisach monitorujących zakłócenia mogą być opóźnione. W praktyce, zakłócenia mogą obejmować także inne obszary Polski i Europy. Aktualną mapę możliwych zakłóceń można znaleźć na stronie: https://gpsjam.org/
🛰️ Prawdopodobne przyczyny zakłóceń
Zakłócenia mogą być wynikiem:
- ćwiczeń wojskowych NATO,
- działalności rosyjskich systemów walki elektronicznej w rejonie Morza Bałtyckiego i obwodu kaliningradzkiego.
W tych działaniach często stosuje się tzw. GPS jammery, które zakłócają sygnał satelitarny także w urządzeniach cywilnych – w tym tachografach.
✅ Jak powinien zareagować kierowca w przypadku problemów z sygnałem GNSS?
- Zachowaj spokój – taki błąd nie wynika z winy kierowcy ani awarii tachografu.
- Wydrukuj dane z tachografu w chwili, gdy pojawi się komunikat o braku sygnału.
- Na wydruku dopisz komentarz, np.: „Brak sygnału GNSS – możliwe zakłócenia w regionie działania”.
- Zachowaj wydruk – może stanowić istotny dowód w przypadku kontroli drogowej lub audytu.
📌 Pamiętaj: niektóre służby kontrolne mogą nieświadomie zinterpretować tego typu komunikaty jako próbę manipulacji. Dlatego właściwe udokumentowanie sytuacji jest kluczowe – zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika.