Producent tachografów VDO informuje w swoim serwisie o karach za wykonanie transportu w innym państwie członkowskim UE z niewłaściwym tachografem. Ma to związek z obowiązkową wymianą tachografów, która jest podzielona na dwa etapy:
- Po 31 grudnia 2024 roku w transporcie międzynarodowym w UE mogą być używane wyłącznie pojazdy wyposażone w tachografy inteligentne G2V1 (obowiązkowo montowane w nowych pojazdach od czerwca 2019) lub najnowsze G2V2 (obowiązkowo montowane w nowych pojazdach od 21 sierpnia 2023). Oznacza to, że do 31.13.2024 muszą być wymienione tachografy analogowe oraz tachografy cyfrowe (G1) w pojazdach, które będą wykonywać transport międzynarodowy.
- Po 19 sierpnia 2025 w transporcie międzynarodowym w UE mogą być używane wyłącznie pojazdy wyposażone w najnowsze tachografy inteligentne G2V2. Oznacza to, że tachografy trzeba będzie w tym terminie wymienić w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy między czerwcem 2019, a sierpniem 2023 r.
Wykaz znanych kar w poszczególnych krajach za brak wymiany tachografu.
- Hiszpania
- Kara administracyjna w wysokości 2001 EURO. Ponadto pojazd może zostać zatrzymany, a firma utracić reputację.
- Portugalia
- mandat w wysokości od 1200 do 6000 EURO.
- Włochy
- Kierowca – grzywna w wysokości od 866 do 3464 EURO, wraz z zawieszeniem prawa jazdy na okres od piętnastu dni do trzech miesięcy!
- Firma/właściciel pojazdu może również zostać ukarany grzywną w wysokości od 831 do 3328 EURO oraz podlegać obowiązkowi montażu odpowiedniego sprzętu w ciągu 10 dni!
- Litwa
- Grzywna od 350 do 600 euro w przypadku kierowcy. Przedsiębiorstwo transportowe – kary finansowe w wysokości od 900 do 1700 euro.
- Łotwa
- Grzywna w wysokości od 560 do 1140 euro dla kierowcy, lub od 1400 do 2800 euro dla firmy transportowej.
- Estonia
- 100 punktów karnych dla kierowcy, czyli 400 euro, 200 punktów karnych dla firmy transportowej, czyli 800 euro i aż do 3200 euro w przypadku osoby prawnej.
- Polska
- Realizowanie transportu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf i świadectwo homologacji wiąże się z karą administracyjną w wysokości 10.000 zł dla przedsiębiorstwa transportowego i 2.000 zł dla zarządzającego transportem.
- Holandia
- Kara administracyjna w wysokości 4400 euro.
- Francja
- Fałszowanie dokumentów elektronicznych lub danych, podawanie fałszywych informacji, nieprawidłowe użytkowanie, modyfikacja urządzeń kontrolnych lub brak instalacji odpowiedniego tachografu podlega karze jednego roku pozbawienia wolności i grzywny w wysokości 30 000 euro. Ponadto pojazd zostaje zatrzymany do czasu usunięcia problemu.
Warto podkreślić, że to nie są nowe kary, w przypadku braku wymiany tachografu konsekwencje są takie same jak teraz w przypadku poruszania się pojazdem, który nie jest wyposażony w tachograf, lub jest wyposażony w jego niewłaściwą wersję np. poruszanie się pojazdem z 2020 roku z tachografem analogowym.
Pozostałe konsekwencje
Wykonywanie transportu z niewłaściwym tachografem może się także wiązać z dodatkowymi konsekwencjami polegającymi m. in. na konieczności wymiany tachografu w najbliższym warsztacie – co wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz znacznym opóźnieniem transportu. To przewinienie jest traktowane jako najpoważniejsze naruszenie, co prowadzi do wszczęcia postępowania oceny dobrej reputacji w kraju rejestracji pojazdu, co może doprowadzić nawet do zawieszenia licencji transportowe. Często takie postępowania wszczynane są dopiero po pół roku od zdarzenia.
Źródło: https://www.fleet.vdo.pl/