Karta kwalifikacji kierowcy – do czego służy i kto powinien ja mieć?
Karta kwalifikacji kierowcy to dokument potwierdzający uprawnienie do kierowania zawodowo pojazdem kat C, CE, D, DE dla osób nie spełniających warunku zamieszkania na terenie Polski, którzy nie mogą wymienić prawa jazdy na polskie z wpisem kodu 95.
Przypomnijmy – dzięki niemu kierowca zamierzający wykonywać przewóz drogowy ciężarówkami lub autobusami, który nie posiada polskiego prawa jazdy może rozpocząć szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej, wstępnej przyspieszonej, wstępnej uzupełniającej, uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego oraz przystąpić do egzaminu.
Organem odpowiedzialnym za wydawanie kart kwalifikacji kierowcy jest starostwo powiatowe właściwe dla miejsca zamieszkania danego kierowcy. Opłata za wydanie karty wynosi 150 zł.
O karcie kwalifikacji kierowcy pisaliśmy już w zeszłym roku, kiedy taki dokument zaczęto wydawać w Polsce: https://brk.pl/od-6-kwietnia-2022-mozna-uzyskac-karte-kwalifikacji-kierowcy-wazny-dokument-dla-kierowcow-spoza-polski/
Co się zmienia w procedurze wydawania karty kwalifikacji?
Nowo opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wydawania karty kwalifikacji (https://dziennikustaw.gov.pl/D2023000207001.pdf), usprawnia proces wydawania karty kwalifikacji kierowcy oraz profilu kierowcy zawodowego wymaganego do uzyskania tej karty. Doprecyzowano procedury wydawania karty kwalifikacji kierowcy oraz profilu kierowcy zawodowego. Wydanie tych dokumentów możliwe jest również na podstawie świadectw kwalifikacji zawodowej oraz świadectw kierowcy wydanych w innych państwach członkowskich UE.
Doprecyzowano również, że nie ma potrzeby żądania przez organ kopii “nowego” odpowiedniego orzeczenia lekarskiego i psychologicznego (przy ubieganiu się przez osobę o wydanie karty kwalifikacji kierowcy lub profilu kierowcy zawodowego) w przypadku, kiedy “stare” orzeczenia znajdujące się w aktach ewidencyjnych są jeszcze aktualne.