W Danii od 1 stycznia 2025 winiety dla pojazdów pow. 12 ton DMC zostaną zastąpione nowym elektronicznym systemem poboru opłat. Stawka opłaty, podobnie jak w innych krajach będzie zależała od DMC, emisji CO2 oraz od przebytej odległości. Opłata będzie wyższa w przypadku samochodów poruszających się w granicach duńskich stref niskich emisji w Kopenhadze, Frederiksbergu, Odense, Aarhus i Aalborgu.
Nowy system opłat nie obejmie przejazdu przez mosty Storebælt i Øresund, za który trzeba zapłacić osobno zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem.
Jak będzie można wnosić opłatę?
Opłatę będzie można wnosić za pomocą certyfikowanych urządzeń OBE/OBU, które wykorzystują technologię lokalizacji GNSS. Z racji tego, że nie będzie stałych punktów sprzedaży takich urządzeń opłatę można także wnosić za pomocą elektronicznego biletu KmToll. Jednak ten sposób będzie wymagał każdorazowo przed daną trasą podania danych pojazdu i wykupienia odpowiedniego biletu na konkretną trasę. System sprzedaży biletów ma zostać uruchomiony 16 grudnia br.
Płatne odcinki oraz stawki
Płatne odcinki obejmują obecnie ok. 10 900 km dróg:
Stawki wynoszą od 0,20 do 2,03 DKK za kilometr i głównie zależą od klasy emisji spalin CO2 oraz masy pojazdu. Szczegółowa tabela znajduje się na stronie: https://vejafgifter.dk/en/how-much-do-i-have-to-pay/
Gdzie znaleźć przydatne informacje?
W celu znalezienia szczegółowych informacji o nowym systemie poboru opłat w Danii najlepiej skorzystać z oficjalnej witryny (dostępna w j. polskim): https://vejafgifter.dk/pl/
Przyszłość
Planuje się, że tym system objęte zostaną od 1 stycznia 2027 roku zostaną objęte także pojazdy pow. 3,5 t. DMC. Od 2028 roku opłata ma już obowiązywać na wszystkich drogach publicznych w Danii (ok. 75 tys. km.)
Sankcje
Opłaty mają być sprawdzane przez automatyczny system kamer sczytujących numery rejestracyjne. Jeżeli nie uiszczono opłaty drogowej w prawidłowej wysokości, duński Urząd Ruchu Drogowego wystawi mandat w wysokości 4 500 DKK (ok. 2600 zł). Jeśli mandat nie zostanie zapłacony, sprawa zostanie skierowana na policję.
Dodatkowo, aby móc wjechać do duńskiej strefy niskich emisji, samochód ciężarowy musi spełniać określone wymagania. W przeciwnym razie kierowcy grozi mandat w wysokości 12 500 DKK.