W ostatnich miesiącach coraz częściej dochodzi do zakłóceń sygnału GNSS (np. GPS), które mogą wpływać na działanie tachografów cyfrowych i inteligentnych. Objawem takich zakłóceń mogą być m.in. komunikaty o błędach lub brak sygnału GNSS, pojawiające się na wyświetlaczu urządzenia.
Sygnał GNSS wykorzystywany jest przez tachograf m.in. do:
- zapisu lokalizacji pojazdu co 3 godziny jazdy,
 - rejestrowania momentów przekraczania granic państw,
 - potwierdzania prędkości pojazdu jako drugiego źródła danych.
 
📍 Aktualna sytuacja w Europie
Obecnie obserwujemy znaczące zakłócenia sygnału GNSS w wielu regionach Europy. Serwis gpsjam.org wskazuje wysoki poziom zakłóceń m.in. w:
- północnej i centralnej Polsce,
 - krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia),
 - południowej Skandynawii.
 
⚠️ Uwaga: Dane w serwisach monitorujących zakłócenia mogą być opóźnione. W praktyce, zakłócenia mogą obejmować także inne obszary Polski i Europy. Aktualną mapę możliwych zakłóceń można znaleźć na stronie: https://gpsjam.org/
🛰️ Prawdopodobne przyczyny zakłóceń
Zakłócenia mogą być wynikiem:
- ćwiczeń wojskowych NATO,
 - działalności rosyjskich systemów walki elektronicznej w rejonie Morza Bałtyckiego i obwodu kaliningradzkiego.
 
W tych działaniach często stosuje się tzw. GPS jammery, które zakłócają sygnał satelitarny także w urządzeniach cywilnych – w tym tachografach.
✅ Jak powinien zareagować kierowca w przypadku problemów z sygnałem GNSS?
- Zachowaj spokój – taki błąd nie wynika z winy kierowcy ani awarii tachografu.
 - Wydrukuj dane z tachografu w chwili, gdy pojawi się komunikat o braku sygnału.
 - Na wydruku dopisz komentarz, np.: „Brak sygnału GNSS – możliwe zakłócenia w regionie działania”.
 - Zachowaj wydruk – może stanowić istotny dowód w przypadku kontroli drogowej lub audytu.
 
📌 Pamiętaj: niektóre służby kontrolne mogą nieświadomie zinterpretować tego typu komunikaty jako próbę manipulacji. Dlatego właściwe udokumentowanie sytuacji jest kluczowe – zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika.