Unia Europejska szykuje kompleksowy pakiet zmian przepisów w zakresie ruchu drogowego. Jednym z fundamentalnych jego elementów stanie się cyfrowe prawo jazdy oraz odbieranie za wykroczenia uprawnień do kierowania pojazdami uznawane we wszystkich krajach UE.
Cyfrowe prawo jazdy w całej UE
Cyfrowe prawo jazdy obowiązujące na terenie całej Unii Europejskiej pozwoli na osiągnięcie kilku celów. Z jednej strony zintegruje systemy elektroniczne obowiązujące w poszczególnych krajach i sprawi, że transgraniczna kontrola uprawnień kierowców stanie się jeszcze łatwiejsza. To oznacza wygodę dla użytkowników pojazdów. Taki model może też wspierać ich mobilność. Cyfrowe prawo jazdy znamy już w Polsce, w aplikacji mObywatel. Niestety póki co aplikacja uznawana jest tylko w naszym kraju.
Utrata prawa jazdy w całej UE
Skutkiem cyfrowego prawa jazdy stanie się jednak też wygoda dla funkcjonariuszy patrolujących drogi. Jeden system obsługiwać będzie prawa jazdy wydawane w różnych krajach. To kluczowe nie tylko z punktu widzenia ich pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Bo konieczność dostosowania przepisów do postępującej cyfryzacji usług publicznych może sprawić, że łatwiej będzie na terenie UE monitorować np. przypadki odbierania praw jazdy w poszczególnych krajach.
Obowiązujące obecnie przepisy nie zapewniają wzajemnego uznawania decyzji administracyjnych dotyczących odebrania prawa jazdy. Przykładowo więc polski kierowca ukarany za poważne wykroczenia (np. prowadzenie pojazdu pod wpływem środków odurzających, znaczne przekroczenia prędkości, spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym) np. na terytorium Niemiec może mieć zatrzymany dokument prawa jazdy. Natomiast po powrocie do kraju może starać się o wyrobienie duplikatu dokumentu i poruszać się po terenie krajów innych niż Niemcy. Cyfrowe prawo jazdy zunifikowane w UE ma zmienić ten stan rzeczy. Taka regulacja ma się zatem przyczynić do spadku ilości śmiertelnych wypadków. Cel jest zatem szczytny.
Nowelizacja przepisów dotknie też młodych kierowców
Wśród propozycji, które pojawiają się w projekcie, warto wyróżnić m.in.:
- systematyczne kontrole sprawności fizycznej i psychicznej kierowców,
- przesunięcie granicy 3,5 tony dla prawa jazdy kategorii B do 4,25 tony dla pojazdu napędzanego paliwem alternatywnym,
- ustanowienie programu jazdy z opiekunem dla 17-letnich kierowców.
- obowiązkowe co najmniej dwuletnie ograniczenie dla początkujących kierowców, w ramach którego będą oni objęci bardziej rygorystycznymi sankcjami za wykroczenia na drodze.
Od kiedy nowe przepisy?
Nowe przepisy nie wejdą w życie od razu. Po formalnym przyjęciu obu dyrektyw przez Parlament Europejski i Radę UE oraz ich publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, państwa członkowskie będą miały cztery lata na ich transpozycję do prawa krajowego.