Na oficjalnych stronach komisji europejskiej zostały opublikowane dokumenty w ramach TRACE 2, które objaśniają zmiany legislacyjne wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności przyjętego w lipcu 2020 r. Jest to druga wersja wyjaśnień – pierwszy dokument, opublikowany wiele lat temu zawierał wyjaśnienia i przykłady dotyczące rozporządzenia 561/2006 i służył głównie jako podstawa szkolenia funkcjonariuszy kontrolujących czas pracy kierowców we wszystkich krajach UE. Kluczowym celem opracowania wytycznych jest zapewnienie wspólnego zrozumienia obowiązujących przepisów oraz ich spójnego i skutecznego egzekwowania w całej UE.
Nowa wersja TRACE jest znacznie obszerniejsza, zawiera łącznie setki stron materiału i jest podzielona według najważniejszych tematów:
- czas jazdy i odpoczynku (rozporządzenie WE 561/2006)
- tachografy (rozporządzenie UE 165/2014)
- delegowanie kierowców (dyrektywa 2020/1057
- dostęp do zawodu przewoźnika drogowego (rozporządzenie WE 1071/2009)
- dostęp do rynku, zasady kabotażu (rozporządzenie UE 2020/1055)
Obecnie wyjaśnienia dostępne są jedynie w j. angielskim, pobrać można je z oficjalnej strony KE: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/trace-2-guidance-and-training-materials_en
Dokument TRACE 2 został przygotowany przez konsorcjum złożone z ekspertów reprezentujących Partnerów Społecznych w sektorze transportu drogowego, ekspertów w zakresie organizacji egzekwowania prawa oraz komunikacji. W jego przygotowaniu udział brały organizacje: CORTE, ETF, IRU oraz SQUARIS Consultants.