W lutym br. roku pisaliśmy o problemach związanych z brakiem przygotowania technologii autoryzacji sygnały lokalizacji OSNMA, która miała być zastosowana w nowych tachografach – zagrażało to wprowadzeniu nowych tachografów na czas. Obecnie te problemy są już zażegnane, a pierwszy tachograf (DTCO 4.1) uzyskał już niezbędną do montażu homologację.
Jak rozwiązano problem?
Wprowadzone zostały zmiany w przepisach dot. technicznych wymagań tachografów. Z wymagań znikła konieczność autoryzacji pozycji poprzez system OSNMA – do czasu uruchomienia tej technologii. Brak tej funkcji nie wpływa na działanie urządzenia z punktu widzenia przewoźników i kierowców. Tachografy bez tej funkcji są nazywane przejściowymi. Możliwa będzie ich późniejsza aktualizacja, lecz ze względu na wniesione uwagi przewoźników nie będzie ona obowiązkowa.
Jakie funkcje będą posiadać nowe tachografy?
Nowe tachografy mają być wyposażone w szereg nowych funkcji, najważniejsze z nich to:
- automatyczna rejestracja przekroczeń granic w UE na podstawie lokalizacji GNSS, bez konieczności zatrzymywania się
- funkcje rejestracji miejsc załadunku i rozładunku (wybierane z menu tachografu)
uwierzytelnienie sygnału lokalizacji GNSS (OSNMA)- zwiększona ilość informacji odczytywanych zdalnie przez inspektorów (DSRC) o bieżące naruszenia czasu jazdy
- zwiększona pamięć na dane ze względu m. in. na rozszerzenie okresu kontrolnego do 56 dni wstecz
- obowiązkowy interfejs bluetooth dla zewnętrznych aplikacji
Wraz z nowymi tachografami będą wydawane nowe karty kierowców z rozszerzoną pamięcią. Nie został jednak przewidziany obowiązek wymiany kart przed upływem ich ważności.
Od kiedy nowe tachografy?
Harmonogram montażu nowych tachografów:
- 21 sierpnia 2023: od tego dnia obowiązkowy stanie się montaż nowych tachografów (druga generacja inteligentnych tachografów), dla nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony.
- 31 grudnia 2024: Pierwszy etap wymiany. Maksymalnie do tego dnia należy wymienić tachografy cyfrowe (czyli wszystkie sprzed czerwca 2019 roku) na inteligentne drugiej generacji w ruchu międzynarodowym.
- 19 sierpnia 2025: Drugi etap wymiany. Maksymalnie do tego dnia należy wymienić tachografy inteligentne pierwszej generacji (czyli montowane od 2019 oraz obecnie) na inteligentne drugiej generacji w ruchu międzynarodowym.
- 1 czerwca 2026: Tachografy staną się obowiązkowe dla samochodów o DMC od 2,5 tony, w transporcie międzynarodowym. Również i tutaj będą to tachografy inteligentne drugiej generacji.
Jak wynika z harmonogramu przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy będą musieli w najbliższych 2 latach zaplanować wymianę tachografów w swojej flocie, jeśli nadal będą chcieli wykonywać transport obecnymi pojazdami. Nawet odbierając obecnie nową ciężarówkę zamontowany w niej będzie tachograf inteligentny pierwszej generacji, a więc jeśli ten pojazd będzie używany w ruchu międzynarodowym to do sierpnia 2025 roku trzeba będzie w nim wymienić tachograf na nowszy. Wymiana tachografu w pojedynczym pojeździe będzie kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych. Nowe tachografy będą się także prawdopodobnie wiązały z aktualizacją urządzeń i systemów do pobierania danych.