Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”, czyli dla pojazdów do przewozu rzeczy, których DMC przekracza 3,5 tony.
Program przewiduje wsparcie inwestycji polegającej na zakupie/leasingu nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii3 N2 lub N3, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w okresie od 30.05.2025 r. – 30.06.2029 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków. Budżet naboru wynosi 2 mld zł.
Dopłata liczona jest na zasadzie różnicy w zakupie pomiędzy pojazdem zeroemisyjnym (elektrycznym), a podobnym spalinowym. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa można uzyskać dopłatę w wysokości do 30% tej różnicy – dla dużych przedsiębiorstw, do 50% dla średnich i do 60% dla mikro i małych przedsiębiorstw. Jednak dopłata nie może być wyższa niż 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 (3,5t do 12t) oraz 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 (pow. 12t DMC).
Co takie kwoty oznaczają w praktyce? Załóżmy, że zakup elektrycznego ciągnika siodłowego to dzisiaj około 350 tys. euro netto, natomiast spalinowy odpowiednik kosztowałby około 90 tys. euro netto. W przeliczeniu to około 1,48 miliona złotych netto za elektryka i około 380 tys. złotych netto za diesla, przekładając się na 1,1 miliona złotych różnicy. To z kolei oznacza, że duża firma będzie mogła otrzymać około 330 tys. złotych dopłaty, średnia firma 550 tys. złotych, a mała firma 660 tys. złotych. Wszystkie te dopłaty mieszczą się w maksymalnej kwocie. Dzięki temu duży przewoźnik zapłaci za elektryka 1,15 miliona złotych (270 tys. euro), średni przewoźnik 930 tys. złotych (218 tys. euro), a mały przewoźnik 820 tys. złotych (192 tys. euro). Innymi słowy, zamiast płacić blisko czterokrotnie więcej niż za diesla, w przypadku dużej firmy będzie to zakup trzykrotnie droższy, a w przypadku małej firmy dwukrotnie droższy.
Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.
Źródło:
- https://www.gov.pl/web/nfosigw/wsparcie-zakupu-lub-leasingu-pojazdow-zeroemisyjnych-kategorii-n2-i-n3
- https://40ton.net/ruszyly-polskie-doplaty-do-ciezarowek-na-prad-mozna-uzyskac-750-tys-zlotych/
- https://logistyka.rp.pl/krajowe/art42415131-od-dzisiaj-przewoznicy-moga-ubiegac-sie-o-doplaty-do-e-ciezarowek