4 października 2024 r. zapadł ważny dla przewoźników wyrok w sprawie połączonych skarg państw członkowskich, wśród których była też Polska, w sprawie najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań Pakietu Mobilności. Trybunał Sprawiedliwości uchylił przepis o obowiązkowym powrocie pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika raz na co najmniej 8 tygodni.
Oznacza to, że przewoźnicy nie są już obciążeni tym wymogiem, nie musza dokumentować powrotów pojazdów, a organy kontrolujące nie powinny karać za brak powrotu pojazdu. Do tej pory ten obowiązek był kontrolowany przez ITD podczas kontroli w siedzibie przedsiębiorcy. Zgodnie z taryfikatorem za brak powrotu pojazdu co 8 tygodni groziła kara 2000 zł dla przedsiębiorstwa. Obowiązek ten nie mógł być weryfikowany podczas kontroli drogowych, bo ta może weryfikować ostatnie 28 dni. Z tego powodu dobrze, że wyrok pojawił się przed wprowadzeniem wydłużonego okresu kontroli na drodze do 56 dni (od nowego roku).
Uwaga! Inne zaskarżone przepisy zostały jednak uznane za zgodne z prawej unijnym. Oznacza to, że nadal należy przestrzegać obowiązków takich jak zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe czy obowiązek zapewnienia możliwości powrotu kierowców co maksymalnie 4 tygodnie lub po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych do domu lub siedziby przedsiębiorcy na co najmniej 45 godzin.
Więcej informacji:
- https://tlp.org.pl/tsue-wydalo-wyrok-w-sprawie-pakietu-mobilnosci/
- https://40ton.net/wyrok-w-sprawie-pakietu-mobilnosci-koniec-zjazdow-co-8-tygodni-reszta-zasad-zostaje/
- Oficjalny komunikat prasowy TSUE dot. wyroku: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2024-10/cp240173pl.pdf
- Wyrok: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=290673&pageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=4415229