Zgodnie z projektem Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów (RD247), od dnia 1 grudnia 2025 r. planowane jest objęcie kolejnych odcinków dróg krajowych systemem poboru opłaty elektronicznej oraz zmiana wysokości stawek tej opłaty.
Dostępna jest obecnie wyłącznie zapowiedź projektu, bez jego pełnej treści. Z tego powodu nie znamy jeszcze szczegółowych stawek ani pełnej listy nowych odcinków dróg. Już za niedługo powinien zostać opublikowany projekt i przedstawiony do konsultacji społecznych.
Zakres zmian – co się zmieni?
Rozszerzenie sieci płatnych dróg
Aktualnie opłata elektroniczna dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t dotyczy około 5 225 km sieci dróg krajowych. Zgodnie z projektem, sieć ta ma zostać rozszerzona o około 645 km nowych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych – co dać może łącznie blisko 5 900 km dróg płatnych. Chodzi głównie o odcinki oddane do użytku w ostatnim czasie.
Podwyżka stawek opłaty elektronicznej
Projekt przewiduje również zmianę (podwyższenie) siatki stawek opłaty elektronicznej – stawki obowiązujące od 2011 r. (z waloryzacją od 2022 r.) są uznawane za niewystarczające w kontekście potrzeb inwestycyjnych i równania z opłatami w krajach sąsiednich.
Według medialnych przecieków, rząd zakłada wzrost stawek nawet o ok. 42 % – co w 2026 r. mogłoby przełożyć się na dodatkowe wpływy z tytułu poboru opłat w wysokości 2,77 mld zł. Przykładowa stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej dla pojazdu samochodowego (min. Euro 5) o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t, ma wzrosnąć o 16 groszy, tj. ze stawki 0,40 zł na 0,56 zł.
Prawdopodobnie podniesienie stawek będzie także wiązało się ze zmianą zasad opłat i będą one uzależnione od klasy emisji CO2. Przypominamy, że Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za opóźnienia we wdrożeniu przepisów dyrektywy, która przewiduje zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji CO2.
Źródło i więcej informacji: