Zgodnie z hiszpańskim dekretem nr 3/2022 od 2 września 2022 roku kierowców pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony obowiązuje zakaz wykonywania załadunków oraz rozładunków na terytorium Hiszpanii. Zakaz dotyczy również kierowców z innych krajów.
Od zakazu istnieje wiele wyjątków:
- transport przeprowadzek i transport do magazynów mebli (self storage),
- transport w cysternach,
- transport kruszyw lub wykonywany wywrotkami bądź pojazdami wyposażonymi w dźwig lub inne urządzenia nieodłącznie związane z pojazdem, przeznaczone do wykonywania operacji załadunku i rozładunku,
- transport samochodami dostawczymi i lawetami służącymi do pomocy drogowej,
- przewóz ładunków drobnicowych między centrum dystrybucji a punktem sprzedaży zgodnie z przepisami, usługi doręczania paczek i wszelkie inne podobne usługi, które obejmują odbiór lub dystrybucję przesyłek towarów składających się z niewielkiej liczby paczek, które można łatwo rozładować/załadować,
- transport żywych zwierząt, bez uszczerbku dla obowiązków określonych w przepisach o ochronie zwierząt podczas ich transportu,
- przypadki, w których przepisy regulujące niektóre rodzaje transportu wyraźnie ustanawiają coś innego w odniesieniu do udziału kierowcy.
Za naruszenie zakazu grożą kary w wysokości nawet kilku tysięcy euro. Karami może zostać obciążony załadowca, przewoźnik i odbiorca towaru. Nowe przepisy były znane już w marcu, w związku z tym nadawcy i odbiorcy mieli pół roku na przygotowanie się do nich.
W ramach zmian zostało także wprowadzone odszkodowanie w przypadku oczekiwania na załadunek lub rozładunek trwającego więcej niż godzinę.
Czytaj więcej na: https://trans.info/pl/kierowcy-wreszcie-odetchna-nowy-zakaz-wchodzi-w-zycie-302039