GITD poinformowało o wyjaśnieniu na poziomie europejskim sytuacji związanej z wypisami z licencji wspólnotowej dla pojazdów wykorzystywanych do międzynarodowego przewozu rzeczy, których DMC nie przekracza 3,5 tony.
Dla przypomnienia – od maja 2022 roku przewoźnicy wykonujący zarobkowy transport międzynarodowy pojazdami, których DMC przekracza 2,5 tony i nie przekracza 3,5 tony zobowiązani są do wyrobienia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowej i wypisów z tej licencji.
Do tej pory brakowało jednolitej interpretacji dotyczącej sytuacji firm wykonujących przewozy flotą mieszaną. Szczególnie w przypadku, w którym pojazd do 3,5 tony DMC był używany razem z przyczepą, przez co zestaw przekraczał 3,5 tony DMC. W takim przypadku polskie służby wydawały standardowy wypis z licencji bez adnotacji “≤ 3,5 t”. Uzyskanie takiego wypisu, bez adnotacji wymagało wykazania większego zabezpieczenia finansowego niż dla tzw. busów. Pomimo tego zdarzało się, że zagraniczne służby zatrzymując busa (do 3,5 t) bez przyczepy za granicą wymagały licencji z adnotacją “≤ 3,5 t”.
Zgodnie z przytoczonymi wyjaśnieniami KE potwierdziła, że w przypadku wykonywania przewozów pojazdami poniżej 3,5 tony DMC należy akceptować również wypisy z licencji bez adnotacji “≤ 3,5 t”.
Uwaga! Odwrotna sytuacja tj. wykonywanie przewozu zespołem pojazdów powyżej 3,5 tony (tzw. bus z przyczepką) możliwe jest tylko na “pełnym” wypisie z licencji tj. bez adnotacji “≤ 3,5 t”.
Pełna treść komunikatu na stronie: https://www.gov.pl/web/gitd/informacja-64-2023