Program „Vision ZERO” nabiera rozpędu, nowe zezwolenia HGV są obowiązkowe w Wielkim Londynie już od 28 października!
Od 28 października każdy przewoźnik chcący poruszać się po Londynie oraz przyległych gminach będzie musiał uzyskać nowe zezwolenie. Tym razem ustawodawca określił iż zezwolenie otrzymają tylko pojazdy które otrzymały 3 gwiazdki i więcej w systemie DVS lub przedsiębiorca zainstaluje wyposażenie Progressive Safe System (PSS).
Mapa obszaru objętego zezwoleniem:
Władze Londynu już w 2020 roku wprowadziły nowe wymagania dla ciężarówek powyżej 12 ton, program „Vision Zero” ma na celu zmniejszenie liczby wypadków z pieszymi i rowerzystami. Specyfika Londynu z ciasnymi uliczkami gdzie codziennie porusza się bardzo wiele autobusów, taksówek, osobówek oraz właśnie dużych ciężarówek przekonały władzę do wprowadzenia nowych obostrzeń. Przy tak dużej liczbie ciężarówek, rowerzystów i pieszych którzy poruszają się ograniczą przestrzenią na ulicach Londynu ryzyko wypadków jest bardzo wysokie.
Plan działania Vision Zero
- Bezpieczne prędkości: Promowanie prędkości dostosowanych do ulic ruchliwego i zaludnionego miasta poprzez powszechne wprowadzanie nowych, niższych ograniczeń prędkości
- Bezpieczne ulice: projektowanie środowiska, które wybacza błędy, poprzez przekształcanie skrzyżowań, na których dochodzi do większości kolizji, i zapewnienie bezpieczeństwa jest priorytetem wszystkich projektów
- Bezpieczne pojazdy: Zmniejszenie ryzyka stwarzanego przez najniebezpieczniejsze pojazdy poprzez wprowadzenie wiodącego na świecie standardu bezpieczeństwa autobusów dla całej floty autobusów w Londynie oraz nowego „standardu bezpośredniej widoczności (DVS)” dla pojazdów ciężarowych
- Bezpieczne zachowania: Zmniejszanie prawdopodobieństwa, że użytkownicy dróg będą popełniać błędy lub zachowywać się w sposób ryzykowny dla siebie i innych osób, poprzez ukierunkowane egzekwowanie przepisów, kampanie marketingowe, programy edukacyjne i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla rowerzystów , motocyklistów i motorowerzystów
- Reagowanie po zderzeniu: rozwijanie systematycznej wymiany informacji i uczenia się, a także poprawa sprawiedliwości i opieki nad ofiarami wypadków drogowych
Na czym polega Direct Vision Standard (DVS)?
Direct Vision Standard jest sposobem pomiaru widoczności kierowcy samochodu ciężarowego z poziomu kabiny. DVS wyrażony jest w gwiazdkach od zera do pięciu gwiazdek. Pozwala on określić zakres tzw. martwego pola widzenia, w którym nie widać otaczających samochód obiektów lub osób. Ocena odzwierciedla poziom ryzyka, jakie pojazd stwarza dla innych uczestników dróg w Londynie, w tym pieszych i rowerzystów. Ocenę można sprawdzić w systemie TfL (Transport for London).
Londyn oraz ponad 30 otaczających gmin stolice Wielkiej Brytanii podjęły decyzje o zaostrzeniu przepisów i zwiększają wymagania dla samochodów ciężarowych. Obecnie do przemieszczania ciężarówkami wystarczy zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych tzn. HGV (Heavy Goods Vehicle) Safety Permit.
Zezwolenie wydawane jest za darmo online przez stronę internetową Transport for London, natomiast brak zezwolenia lub naruszenie warunków może skutkować nałożeniem na przewoźnika kary w wysokości 550 funtów. Weryfikacja odbywa się za pomocą kamer automatycznie rozpoznających numery rejestracyjne oraz kontroli drogowych.
Niestety dla pojazdów ciężarowych, które aktualnie w DVS posiadają od zera do dwóch gwiazdek trzeba do 28 października uzyskać nowe zezwolenie. Te pojazdy otrzymają zezwolenie wyłącznie, gdy zostaną wyposażone w system Progressive Safe System (PSS).
Wyposażenie w ten system ma na celu poprawę ogólnego bezpieczeństwa pojazdu poprzez środki poprawiające widoczność kierowcy. Poniżej przedstawiamy wymagania określone jako Progressive Safe System (PSS), które będą musiały spełniać samochody ciężarowe po 28 października posiadające od 0 do 2 gwiazdek w DVS:
- system kamer (CMS) eliminujący martwe punkty;
- lusterka klasy V i VI lub systemy kamer zastępujące lusterka;
- czujniki monitorujące martwe pole (BSIS);
- sygnały dźwiękowe podczas skręcania, ostrzeżenie dźwiękowe niechronionych użytkowników drogi;
- oznakowanie ostrzegawcze pojazdu, znaczenia obrazkowe umieszczone na pojazdach;
- czujnik z przodu pojazdu (MOIS) do ostrzegania kierowcy o obecności pieszych;
- boczne zabezpieczenia przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu;
Pojazdy z oceną od trzech do pięciu gwiazdek nie wymagają dodatkowych działań, a ich obecne zezwolenia pozostaną ważne do 2030 roku.
Więcej oficjalnych informacji [EN]: https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles
Poradnik dla firm [EN]: https://content.tfl.gov.uk/tfl-dvs-guidance-for-operators-2023-acc.pdf