Nowe zasady dotyczące pracowników delegowanych wprowadzone Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2019/1152 w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, powinny zostać wdrożone przez państwa członkowskie do 2 sierpnia 2022 r. W dyrektywie wprowadza się minimalne prawa i uaktualnia przepisy dotyczące informacji przekazywanych pracownikom na temat warunków pracy.
Informacja o warunkach pracy za granicą
Dla branży transportowej najbardziej kontrowersyjny jest Artykuł 7 wspomnianej Dyrektywy. Przepis ten nakazuje pracodawcy, którego pracownik wyjeżdża do pracy do innego państwa członkowskiego, przekazanie dokumentów, w których muszą znajdować się następujące informacje:
- państwo lub państwa, w których praca za granicą ma być wykonywana oraz przewidywany czas trwania tej pracy,
- waluta, w której będzie wypłacane wynagrodzenie,
- w stosownych przypadkach – świadczenia pieniężne lub rzeczowe związane z wykonywaniem przydzielonej pracy,
- tym, czy zapewniony jest powrót pracownika do kraju, a w stosownych przypadkach – jakie są warunki takiego powrotu pracownika.
Jeszcze bardziej rygorystyczny jest pkt 2 tego przepisu, który wymaga, aby w dokumentach pracownika delegowanego przed wyjazdem znajdowały się informację o:
- przysługującym mu wynagrodzeniu zgodnie z obowiązującym prawem przyjmującego państwa członkowskiego,
- w stosownych przypadkach o dodatkach związanych z delegowaniem oraz o ustaleniach dotyczących zwrotu wydatków na pokrycie kosztów podróży, wyżywienia i zakwaterowania,
oraz link do jednej oficjalnej krajowej strony internetowej opracowanej przez przyjmujące państwo członkowskie zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE 15.
Możliwy wyjątek dla pracowników wysoce mobilnych
W dyrektywie przewidziano, że o ile państwa członkowskie nie postanowią inaczej, ww. obowiązki mają zastosowanie, jeśli czas trwania pracy za granicą jest dłuższy niż cztery następujące po sobie tygodnie.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami wynikającymi z Pakietu Mobilności, kierowca w przewozach międzynarodowych powinien wrócić do miejsca zamieszkania lub siedziby pracodawcy – przed upływem czterech tygodni, wydaje się, że nowe obowiązki informacyjne nie będą dotyczyły przewoźników.
W Polsce brak implementacji dyrektywy na czas
W Polsce obowiązki te będą uregulowane w Kodeksie Pracy, jednak na tę chwilę projekt jest w fazie procedowania i jest mało prawdopodobne, aby nowe przepisy weszły w życie do 2 sierpnia 2022 r.
Kary za brak spełnienia nowych obowiązków będą ustalone w każdym państwie członkowskim indywidualnie. Sankcje te mają być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
Ważne jest jednak też to, że w innych krajach ta dyrektywa może zostać wdrożona na czas – nie wiadomo jaka będzie praktyka służb kontrolnych poszczególnych krajów, czy nie zaczną wymagać od kierowców dodatkowych dokumentów – np. takich potwierdzających przekazanie informacji.
Więcej można przeczytać na stronach: