W nowym roku w Polsce czekają nas 3 zmiany wysokości i zasad opłat drogowych.
1. Podwyżka inflacyjna od 1 stycznia 2026
Pierwszą podwyżką stawek będzie zmiana wynikająca z corocznej waloryzacji cen towarów i usług, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 zgodnie z obwieszczeniem Ministra Infrastruktury z 3 grudnia 2025 r. (https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/1244). Podwyżki waloryzacyjne wprowadzane są na początku każdego roku i wynikają ze stałego mechanizmu, zapisanego wcześniej w przepisach. .
Tabela opłat eToll od 1 stycznia 2026:

Przykładowo dla pojazdów min. EURO 5 podwyżka za 1 km autostrady lub drogi ekspresowej wyniesie 2 grosze.
Źródło: https://etoll.gov.pl/artykuly/zmiana-wysokosci-stawek-oplaty-e-toll/
2. Rozszerzenie sieci dróg płatnych i znaczna podwyżka od 1 lutego 2026
1 lutego 2026 roku system e-TOLL ma rozszerzyć się na kolejne 645 kilometrów dróg, a stawka bazowa wzrosnąć o około 40-42 procent.
Aktualnie opłata elektroniczna dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t dotyczy około 5 225 km sieci dróg krajowych. Zgodnie z projektem, sieć ta ma zostać rozszerzona o około 645 km nowych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych – co dać może łącznie blisko 5 900 km dróg płatnych. Chodzi głównie o odcinki oddane do użytku w ostatnim czasie.
Lista nowych odcinków, które mają zostać objęte opłatami eToll od 1 lutego 2026:
Tabele opłat wg. projektu zmian od 1 lutego 2026:


Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km autostrady dla najcięższego pojazdu klasy emisji EURO6 (który nie posiada zmniejszonej emisji CO2) po wejściu w życie zmienionego rozporządzenia wyniesie 0,56 zł.
Ta podwyżka jest jeszcze na etapie projektu, aczkolwiek już po etapie konsultacji społecznych. Projekt został już przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów. Wszystko wskazuje na to, że podwyżki wejdą w życie zgodnie z założonym czasem.
Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/rozszerzenie-sieci-drog-platnych-dla-pojazdow-ciezkich-i-autobusow, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12404301/katalog/13169982#13169982
3. Opłaty zależne od norm emisji CO2
W każdym kraju UE zgodnie z Dyrektywą 2022/362 powinny zostać wprowadzone przepisy uzależniające:
- poziom emisji CO2 w opłatach drogowych w postaci zróżnicowania stawek opłaty infrastrukturalnej ze względu na poziom emisji CO2 albo wprowadzenia, obok opłaty infrastrukturalnej, nowej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na poziom emisji CO2 (termin realizacji obowiązku – 2024 r.).
- wprowadzenie obowiązku pobierania opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza (Termin realizacji obowiązku – 2026 r.).
Zmiana zasad nakładania opłat drogowych ma służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych. Jednocześnie na użytkowników pojazdów ciężkich, które nie spełniają aktualnych norm środowiskowych, wymaganych od producentów nowych pojazdów nakładane są dodatkowe opłaty. Rachunek ekonomiczny prowadzenia przedsiębiorstw zajmujących się profesjonalnie przewozem drogowym osób i towarów ma zachęcać właścicieli do inwestowania w pojazdy emitujące jak najmniej CO2. Najwyższe zachęty są przewidziane dla użytkowników pojazdów, które nie posiadają silnika spalinowego wewnętrznego spalania, czyli głównie pojazdów elektrycznych.
Polska jest na celowniku UE ze względu na brak dostosowania przepisów dot. opłat drogowych w wymaganym terminie (do dnia 25 marca 2024 r.). W związku z tym spodziewane jest, że w 2026 roku zostaną wdrożone omawiane przepisy. Spodziewane jest zatem, że stawki dla pojazdów spalinowych wzrosną po raz kolejny. Nie jest znany jednak dokładny termin.
Źródło: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392002/katalog/13097044#13097044