24 lipca 2025 roku ogłoszono oficjalnie dostępność technologii OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), wdrażanej przez unijny system satelitarny Galileo. Technologia ta stanowi dodatkową warstwę ochrony sygnału GNSS (Global Navigation Satellite System), wykorzystywanego m.in. przez inteligentne tachografy.
Czym jest OSNMA i jak działa?
OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) to mechanizm uwierzytelniania sygnału nawigacyjnego wysyłanego przez satelity systemu Galileo. W praktyce oznacza to, że odbiorniki GNSS – w tym tachografy – mogą weryfikować, czy sygnał, który odbierają, pochodzi z autentycznego źródła i nie został podmieniony lub zmanipulowany.
Mechanizm działa w oparciu o kryptograficzne podpisy cyfrowe zawarte w sygnale nawigacyjnym, które można sprawdzić i porównać z kluczem publicznym. Dzięki temu możliwe jest wykrycie prób tzw. spoofingu – czyli emitowania fałszywego sygnału GPS w celu wprowadzenia odbiornika w błąd co do lokalizacji.
Dlaczego OSNMA ma znaczenie dla tachografów?
W przypadku tachografów inteligentnych dokładność i wiarygodność danych o lokalizacji pojazdu są kluczowe z punktu widzenia egzekwowania przepisów prawa. Dotychczas brak aktywnego systemu uwierzytelniania sprawiał, że tachografy były potencjalnie podatne na manipulacje poprzez sygnał GNSS. Teraz – dzięki uruchomieniu OSNMA – manipulacja sygnałem staje się znacznie trudniejsza, a kontrole drogowe mogą w większym stopniu polegać na danych zapisanych w tachografie.
Koniec „tachografów przejściowych”
Tachografy G2V2 montowane w nowych pojazdach od sierpnia 2023 oraz w pojazdach, w ktorych tachografy były wymieniane dotychczas są nazywane tachografami przejśćiowymi, gdzyż własnie nie posiadały funkcji uwierzytelniania sygnału lokalizacji. W związku z oficjalnym uruchomieniem sygnału OSNMA w nowych pojazdach (nowo zarejestrowanych) po 5-ciu miesiącach, czyli od konca roku będą montowane obowiązkowo finalne tachografy z funkcjonalnością OSNMA.
Ważne informacje dla przewoźników:
- obowiązek instalacji nowych tachografów finalnych z OSNMA dotyczy wyłącznie nowych, nowo rejestrowanych pojazdów po grudniu 2025 roku
- Producenci tachografów mają już przygotowane tachografy finalne z tą funkcją. Te tachografy są już na rynku od kilku miesięcy. Modele te posiadają wejście na zewnętrzne, ulepszone anteny GNSS.
- Jest możliwość zaktualizowania tachografów przejściowych o funkcje OSNMA, ale nie ma takiego obowiązku.
- OSNMA ma pomóc rozwiązać problemy z zakłóceniami oraz manipulacjami sygnałem GNSS, a takie zdarzają się w niektórych rejonach UE.
Źródło oraz więcej informacji:
- https://www.euspa.europa.eu/newsroom-events/news/galileo-open-service-navigation-message-authentication-adds-another-layer
- https://www.transport-expert.pl/aktualnosci/uff..-doczekalismy-sie.-technologia-osnma-od-dzis-jest-z-nami-8931.html
- https://trans.info/pl/koniec-tachografow-przejsciowych-blisko-sygnal-osnma-wreszcie-dziala-415160