Od początku 2024 roku systemu RO e-Transport dotyczy wszystkich towarów transportowanych przez teren Rumunii w ramach przewozów międzynarodowych (rejestracja w systemie RO e-transport nie dotyczy jedynie przewozów tranzytowych przez Rumunię), a od początku lipca 2024 mogą być nakładane kary w związku z niespełnieniem niektórych nałożonych przez system obowiązków. Od 1 kwietnia 2025 system jest obowiązkowy i nie ma już złagodzeń dotyczących kar.
Dla przewoźników główne obowiązki to przekazanie kierowcy kodu UIT (osobny dla każdego przewozu) oraz wyposażenie pojazdu w odpowiedni system GPS przekazujący dane do systemu RO e-Transport.
Zgłoszenie
Przewoźnik nie ma obowiązku zgłoszenia przewozu towaru ładunków, obowiązki zgłoszeniowe spoczywają na:
- odbiorcy wpisanym w zgłoszeniu celnym przywozowym lub nadawcy wpisanym w zgłoszeniu celnym wywozowym w przypadku towarów podlegających operacjom przywozu/wywozu;
- beneficjencie w Rumunii, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- dostawcy w Rumunii, w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
- prowadzącym skład celny, w przypadku towarów podlegających wewnątrzwspólnotowym transakcjom tranzytowym, zarówno w odniesieniu do towarów rozładowanych na terytorium Rumunii w celu składowania lub utworzenia nowej przesyłki z jednej lub większej liczby przesyłek towarów, jak i w odniesieniu do towarów załadowanych po składowaniu lub po utworzeniu nowej przesyłki na terytorium kraju z jednej lub większej liczby przesyłek.
W systemie zgłasza się dane dotyczące nadawcy i beneficjenta, nazwy, cech, ilości i wartości przewożonych towarów, miejsc ich załadunku i rozładunku oraz szczegółów dotyczących użytych środków transportu. Na podstawie tych informacji system RO e-Transport wygeneruje unikalny kod dla przewożonych towarów, zwany kodem UIT, który musi być zostać udostępniony kierowcy.
Kod UIT jest ważny przez 5 dni w przypadku transportu krajowego od podanej daty transportu lub 15 dni, gdy przewożone towary nabyto w kraju UE.
Kierowca ma obowiązek podczas kontroli przekazać kod UIT wraz z dokumentami transportowymi. W przypadku, gdy kierowca nie otrzyma tego kodu nie powinien wykonywać przewozu na terenie Rumunii. Dodatkowo pojazd, którym się porusza powinien być wyposażony w urządzenie lub aplikacje przesyłające na bieżąco informacje geolokalizacyjne do systemu.
Wyjątki
Konieczności zgłaszania i monitorowania w systemie wyłącznie pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie co najmniej 2,5 tony, przewożących towary o łącznej masie brutto przekraczającej 500 kg lub o łącznej wartości co najmniej 10 tys. RON.
Wymagany system GPS
By kontrola towarów w systemie RO e-Transport mogła odbywać się sprawnie, przewoźnicy muszą zadbać o wyposażenie pojazdów w systemy umożliwiające bieżące zbieranie i przesyłanie informacji dotyczących położenia samochodu na całej trasie za pomocą akredytowanego systemu GPS.
Dane lokalizacyjne będzie można przekazywać także za pomocą aplikacji na telefon. Stosowna aplikacja w jest udostępniona w sklepie Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.android.etransport&hl=en. W aplikacji należy podać kod UIT przewożonego towaru.
Kary
Od 1 kwietnia 2025 r. przewoźnicy narażają się na wysokie kary w przypadku niesprawności systemów GPS. Zgodnie z rozporządzeniem GEO 41/2022 przewoźnicy podlegają karze grzywny w wysokości od 10 000 do 50 000 lei w przypadku osób fizycznych lub grzywny w wysokości od 20 000 do 100 000 lei w przypadku osób prawnych, jeśli nie przestrzegają postanowień art. 8 2 , odpowiednio:
„(1) Przewoźnik drogowy jest obowiązany zapewnić przekazywanie aktualnych danych o położeniu pojazdu transportowego, będącego przedmiotem zgłoszenia, na całej trasie przewozu towarów podlegających monitorowaniu za pośrednictwem Systemu e-Transport RO.
(2) Przewoźnik drogowy jest obowiązany wyposażyć pojazdy transportowe w urządzenia telekomunikacyjne wykorzystujące technologie satelitarnego pozycjonowania i transmisji danych, o których mowa w art. 4 akapity. (1) list. b1).”
Kierowca pojazdu zostanie ukarany grzywną w wysokości od 5000 do 10 000 lei, jeśli nie zastosuje się do artykułu 8 ust. 3 , który stanowi, że kierowca jest zobowiązany włączyć urządzenie pozycjonujące przed rozpoczęciem transportu na terytorium kraju, odpowiednio wyłączyć urządzenie pozycjonujące dopiero po dostarczeniu towaru do zadeklarowanego miejsca dostawy na terytorium kraju lub po opuszczeniu terytorium kraju.
Oficjalne informacje
Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Ministerstwa Finansów Rumunii (niestety wyłącznie w języku rumuńskim): https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport. Można jednak użyć przeglądarki do automatycznego tłumaczenia strony.
Źródło i więcej informacji:
- https://tlp.org.pl/tlp-obecne-na-konferencji-tranzit-logistica-2025-w-oradei/
- https://www.untrr.ro/ro/incepand-cu-1-aprilie-se-aplica-amenzi-daca-nu-utiliza-i-gps.html
- https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport
- https://trans.info/pl/proporcjonalne-kary-za-bledy-w-zgloszeniach-do-systemu-monitorowania-transportu-i-kolejny-okres-przejsciowy-402869