Od początku 2024 roku systemu RO e-Transport dotyczy wszystkich towarów transportowanych przez teren Rumunii w ramach przewozów międzynarodowych, a od początku lipca 2024 mogą być nakładane kary w związku z niespełnieniem niektórych nałożonych przez system obowiązków.
Dla przewoźników główne obowiązki to przekazanie kierowcy kodu UIT (osobny dla każdego przewozu) oraz wyposażenie pojazdu w odpowiedni system GPS przekazujący dane do systemu RO e-Transport.
Uwaga! Po raz kolejny został przesunięty termin kontroli obowiązku przekazywania danych lokalizacyjnych podczas wykonywania transportu. Zgodnie z rozporządzeniem nr. 129/2024 (EOG 129) kary za brak przesyłania danych lokalizacji do systemu RO e-Transport będą stosowane dopiero od 1 kwietnia 2025, a nie jak wcześniej wskazywano od stycznia 2025, czy nawet września 2024 roku.
Należy jednak już dzisiaj pamiętać o wyposażeniu kierowcy w kod UIT, który można przesłać do kierowcy np. za pośrednictwem WhatsApp, poczty elektronicznej lub po prostu zrobić zdjęcie ekranu laptopa/komputera i je przesłać.
Zgłoszenie
Przewoźnik nie ma obowiązku zgłoszenia przewozu towaru ładunków, obowiązki zgłoszeniowe spoczywają na:
- odbiorcy wpisanym w zgłoszeniu celnym przywozowym lub nadawcy wpisanym w zgłoszeniu celnym wywozowym w przypadku towarów podlegających operacjom przywozu/wywozu;
- beneficjencie w Rumunii, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- dostawcy w Rumunii, w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
- prowadzącym skład celny, w przypadku towarów podlegających wewnątrzwspólnotowym transakcjom tranzytowym, zarówno w odniesieniu do towarów rozładowanych na terytorium Rumunii w celu składowania lub utworzenia nowej przesyłki z jednej lub większej liczby przesyłek towarów, jak i w odniesieniu do towarów załadowanych po składowaniu lub po utworzeniu nowej przesyłki na terytorium kraju z jednej lub większej liczby przesyłek.
W systemie zgłasza się dane dotyczące nadawcy i beneficjenta, nazwy, cech, ilości i wartości przewożonych towarów, miejsc ich załadunku i rozładunku oraz szczegółów dotyczących użytych środków transportu. Na podstawie tych informacji system RO e-Transport wygeneruje unikalny kod dla przewożonych towarów, zwany kodem UIT, który musi być zostać udostępniony kierowcy.
Kod UIT jest ważny przez 5 dni w przypadku transportu krajowego od podanej daty transportu lub 15 dni, gdy przewożone towary nabyto w kraju UE.
Kierowca ma obowiązek podczas kontroli przekazać kod UIT wraz z dokumentami transportowymi. W przypadku, gdy kierowca nie otrzyma tego kodu nie powinien wykonywać przewozu na terenie Rumunii.
Wyjątki
Konieczności zgłaszania i monitorowania w systemie wyłącznie pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie co najmniej 2,5 tony, przewożących towary o łącznej masie brutto przekraczającej 500 kg lub o łącznej wartości co najmniej 10 tys. RON.
Wymagany system GPS
By kontrola towarów w systemie RO e-Transport mogła odbywać się sprawnie, przewoźnicy muszą zadbać o wyposażenie pojazdów w systemy umożliwiające bieżące zbieranie i przesyłanie informacji dotyczących położenia samochodu na całej trasie za pomocą akredytowanego systemu GPS. Ten obowiązek będzie jednak kontrolowany dopiero do 1 kwietnia 2025 roku.
Dane lokalizacyjne będzie można przekazywać także za pomocą aplikacji na telefon. Stosowna aplikacja w jest udostępniona w sklepie Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.android.etransport&hl=en
Kontrola i kary
We na wstępie rozporządzeniu przewidziano wykroczenia wynikające z naruszenia niektórych obowiązków, m.in. brak zadeklarowania danych dotyczących przewozu towarów o wysokim ryzyku podatkowym czy zgłoszenie w systemie RO e-Transport innych ilości towarów, niż faktycznie są przewożone.
Począwszy od 21 listopada 2024 r. kary są stosowane stopniowo, w następujący sposób:
- za popełnienie pierwszego wykroczenia w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy (np. brak kodu UIT, błędne podanie ilości przewożonego towaru lub używanie kodu UIT poza okresem ważności), w przypadku osób fizycznych zostanie nałożona jedynie kara w wysokości od 10 tys. do 50 tys. lejów rumuńskich (od ok. 8,6 tys. zł do 43 tys. zł) w przypadku osób fizycznych oraz kara w wysokości od 20 tys. do 100 tys. lejów rumuńskich (od ok. 17,2 tys. zł do ok. 86 tys. zł) w przypadku osób prawnych,
- za popełnienie drugiego wykroczenia w terminie 12 miesięcy od nałożenia pierwszej kary, grozi zarówno kara grzywny, o której mowa powyżej, jak i konfiskata 15 proc. wartości niezgłoszonego towaru,
- za trzecie wykroczenie grozi zarówno kara grzywny, o której mowa powyżej, jak i konfiskata 50 proc. wartości niezgłoszonego towaru,
- począwszy od popełnienia czwartego naruszenia, zostanie naliczona początkowo określona kara, ale wartość niezgłoszonego towaru zostanie skonfiskowana w całości (100 proc.).
Kara uzupełniająca w postaci konfiskaty wartości niezgłoszonych przewożonych towarów nie ma zastosowania w przypadku ustaleń wynikających z kontroli po zakończeniu drogowego przewozu rzeczy, jeżeli przedsiębiorcy wykażą, że dane dotyczące realizowanych przewozów zostały zapisane w dokumentach uzupełniających stanowiących podstawę do ksiąg rachunkowych, a także w księgach rachunkowych za dany okres” – wynika z rozporządzenia.
Ponadto, zgodnie z nowym rozporządzeniem, przedsiębiorcy będą mieli możliwość modyfikacji niektórych danych w ramach Systemu e-Transport RO po upływie okresu ważności kodu UIT. Tym samym, jeśli zajdzie potrzeba zmiany niektórych danych (np. nazwy, cech, ilości i wartości przewożonego towaru), przedsiębiorca będzie mógł dokonać takiej zmiany po upływie okresu ważności kodu UIT, jednak nie później niż 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończono przewóz towaru.
Źródło i więcej informacji: https://trans.info/pl/proporcjonalne-kary-za-bledy-w-zgloszeniach-do-systemu-monitorowania-transportu-i-kolejny-okres-przejsciowy-402869