Komisja Europejska potwierdziła, że ukraińskie służby nie mogą żądać od polskich przewoźników drogowych dodatkowych zezwoleń na transport międzynarodowy, jeśli wykonują przewozy z państwa członkowskiego UE na Ukrainę (i z Ukrainy do UE). Potwierdzenie przez KE było konieczne, ponieważ dotychczas zapisy umowy były niekorzystnie intepretowane przez służby ukraińskie na niekorzyść polskich przewoźników.
Takie przewozy drogowe rzeczy bez zezwoleń możliwe są na mocy umowy pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą z 29 czerwca 2022 r. Pełną treść umowy można znaleźć na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:22022A0706(01) Umowa została przedłużona i obowiązuje do 30 czerwca 2024 r.
Więcej informacji w komunikacie na stronie: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/polscy-przedsiebiorcy-moga-wykonywac-przewozy-na-ukraine-bez-zezwolen
Do sprawy przewozów UE-UA odniosły się także trzy największe organizacje pracodawców transportu drogowego (Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” oraz organizacja pracodawców „Polska Unia Transportu”). Zajęły wspólne stanowisko, w którym zwracają się m. in. o zdecydowaną i lepszą kontrolę obowiązujących przepisów, szczególnie w zakresie wykonywania nielegalnych przewozów kabotażowych oraz przewozów do i z krajów trzecich przez część ukraińskich przewoźników.
Pełną treść stanowiska można znaleźć na stronie: https://tlp.org.pl/stanowisko-polskich-pracodawcow/