Rząd przedstawił projekt ustawy o delegowaniu kierowców w sektorze transportu drogowego. W głównej mierze będzie ona dotyczyć przede wszystkim kierowców delegowanych na terytorium Polski z innych krajów. Ma określać wymagania dotyczące warunków pracy i płacy dla tych kierowców oraz sposób ich kontroli.
Projekt ustawy z wynika z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającej przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Rozwiązania te powinny podobnie jak w innych krajach obowiązywać już od 02.02.2022.
W Ustawie przewidziano analogiczne obowiązki jak dla kierowców delegowanych z Polski do innych krajów. Głównymi obowiązkami będzie zgłoszenie w systemie IMI oraz odpowiednie naliczenie płacy, tak jak polskim kierowców. Nowe zasady będą stosowane w przewozach cross-trade i kabotażowych wykonywanych na terytorium RP. Zakres przedmiotowy projektowanej regulacji obejmuje także zasady kontroli przestrzegania przepisów dotyczących tego delegowania (w tym w ramach kontroli drogowej), współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego i Państwową Inspekcją Pracy w zakresie ww. kontroli, współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania kierowców w zakresie regulowanym projektowaną ustawą, a także zasady postępowania w sprawach dotyczących wniosków o powiadomienie o decyzji w sprawie nałożenia na przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i z tego terytorium administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję takiej kary lub grzywny.
Ustawa jest obecnie na etapie konsultacji społecznych. W ramach konsultacji pojawił się ciekawy postulat ze strony związku TLP, które mogą pomóc obniżyć koszty i ułatwić liczenie wynagrodzeń kierowców:
Ponadto TLP zaproponowała uzupełnienie projektu o przepisy korygujące rozwiązania wprowadzone w 2022 roku, które w ocenie naszego związku stanowią poważne bariery dla branży transportu drogowego. Te propozycje to:
- zmiana ustawy o czasie pracy kierowców w zakresie przepisów określających podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe i zaliczki na ich podatek dochodowy, poprzez wprowadzenie jednolitej stawki dobowego odliczenia od podstawy wymiaru składki ubezpieczenia społecznego w wysokości 65 EUR i podstawy wymiaru zaliczki podatku dochodowego w wysokości 22 EUR,
- zmiana ustawy o transporcie drogowym w zakresie przepisu określającego dokumenty, których złożenie wymagane jest do wydania świadectwa kierowcy, poprzez odejście od wymogu przedkładania karty kwalifikacji kierowcy przy ubieganiu się o świadectwo kierowcy.
Jednocześnie TLP zaproponowało 12 miesięczny okres przejściowy, w którym jednolita stawka odliczenia od podstawy wymiaru składki ubezpieczenia (ZUS) i podatku dochodowego (PIT) wyniosła odpowiednio 90 EUR i 30 EUR.
Źródło:
- projekt Ustawy: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12358852/12872314/12872315/dokument551471.pdf
- informacja TLP: https://tlp.org.pl/uwagi-tlp-do-projektu/