Aktualizacja
W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się już gotowy projekt zmian rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Projekt jest na etapie opiniowania oraz konsultacji społecznych.
Tak jak pisaliśmy wcześniej zakłada on rozszerzenie dróg płatnych w Polsce o ok. 1600 km. Rozszerzenie sieci dróg płatnych planowane jest od 1 listopada br. Projekt nie przewiduje uzależnienia opłat od emisji CO2, więc spodziewamy się kolejnych projektów zmian w zakresie opłat drogowych w Polsce.
Projekt rozporządzenia wraz ze szczegółowym wykazem płatnych dróg:
Na oficjalnej stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawiła się informacja o nowym projekcie rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.
Rząd planuje rozszerzenie sieci dróg płatnych w Polsce dla pojazdów pow. 3,5 t. o autostrady i drogi ekspresowe oddane do użytku po 2017 r., a to oznacza ponad 1400 km nowych dróg płatnych. Projekt ma trafić na obrady w 3 kwartale bieżącego roku.
Rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym. Projekt rozporządzenia realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), tj. reformę E 2.1. zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą. Oczekuje się, że w wyniku wejścia w życie projektowanego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3660 km dróg krajowych.