Obowiązkowy powrót pojazdu raz na co najmniej 8 tygodni
21 lutego 2022 roku weszły w życie kolejne zapisy pakietu mobilności związane z dostępem do rynku. Wszyscy przewoźnicy drogowi z Unii Europejskiej muszą dostosować się do nowych zasad. W rozporządzeniu (WE) 1071/2009 pojawiły się nowe wymogi związane z baza eksploatacyjną:
Zgodnie z tymi wymogami polski przewoźnik musi zapewnić, aby pojazdy, które są wykorzystywane przez niego w przewozach międzynarodowych wracały do jednej z baz eksploatacyjnych w Polsce raz na co najmniej 8 tygodni (od wyjazdu z kraju). Przewoźnik może posiadać więcej niż jedną bazę eksploatacyjną, W przypadku zgłoszenia dodatkowych baz eksploatacyjnych należy skorzystać z druku Oświadczenia dotyczącego bazy eksploatacyjnej (OB) dostępnego na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1552.
Pełną treść rozporządzenia (WE) 1071/2009 uwzględniającą zmiany pakietu mobilności można znaleźć na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:02009R1071-20220221
Konsekwencje
Wraz ze zmienioną Ustawą o transporcie drogowym w Polsce od 1 marca będzie obowiązywał nowy taryfikator. Jedną z dodanych pozycji jest sankcja dla firmy za brak powrotu pojazdu:
Naruszenie opisywanej zasady wykryte w Polsce będzie skutkowało więc karą w wysokości 2 000 zł. Należy pamiętać jednak, że konsekwencję mogą być znacznie poważniejsze, gdyż przewoźnik nie spełniający tej reguły nie będzie spełniał jednego z wymogów posiadania siedziby, a więc może nawet stracić możliwość wykonywania zawodu.
Leave a reply