Komisja Europejska opublikowała pierwsze wyjaśnienia dotyczące delegowania kierowców w UE po 02.02.2022. Są one dostępne obecnie wyłącznie w języku angielskim na stronie: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-01/Guidance-on-posting-of-drivers.pdf
Co zawierają wyjaśnienia?
Szczegółowe informacje wyjaśniające kiedy kierowca podlega pod delegowanie.
Zgodnie z dyrektywą UE 2020/1057 pod nowe obowiązki związane z delegowaniem (m. in. zgłoszenie delegowania oraz rozliczenie zagranicznej płacy) podlegają kierowcy wykonujący przewozy cross-trade (przewozy międzynarodowe inne niż przewozy do/z kraju siedziby) oraz przewozy kabotażowe.
Natomiast z obowiązku zgłaszania i rozliczania zagranicznej płacy wyłączeni są kierowcy wykonujący przewozy:
- tranzytowe (przejazd przez dany kraj bez załadunku lub rozładunku);
- bilateralne (przewóz międzynarodowy do kraju siedziby lub z kraju siedziby) wraz z maksymalnie dwoma dodatkowymi załadunkami/rozładunkami w trakcie przewozu bilateralnego (spełniając dodatkowe warunki).
W dokumencie zostało przedstawionych kilka scenariuszy, które określają od kiedy liczyć delegowanie (załadunku/rozładunku) oraz jak traktować przewozy puste (wg. rodzaju kolejnego przewozu). Wyjaśnienia KE nie zostały jeszcze przetłumaczone, jednak na stronie https://inelo.pl/odcinki-do-plac-zagranicznych/ znajdują się podobne przykłady wraz z wyjaśnieniem w języku polskim.
Dokumenty, które kierowca powinien mieć w pojeździe jeśli podlega pod delegowanie:
- zgłoszenie delegowania w formie papierowej lub elektronicznej (więcej informacji nt. zgłoszeń znajdą Państwo w poprzednich artykułach)
- dowody operacji transportowych odbywających się w przyjmującym państwie członkowskim, takie jak np. list przewozowe (CMR)
- zapisy tachografu (z uzupełnionymi symbolami państw członkowskich, w których kierowca wykonywał operacje transportowe)
Dokumenty, które mogą być wymagane przez służby w przypadku kontroli w systemie zgłoszeń
Nie później niż w ciągu 8 tygodni od zawiadomienia o wszczęciu kontroli w systemie zgłoszeń – przewoźnik powinien wgrać na platformę następujące dokumenty:
- zapisy tachografów
- listy przewozowe
- dokumentacja dotycząca wynagrodzenia kierowcy
- umowa o pracę
- karty czasu pracy związane z pracą kierowcy
- dowód wypłaty wynagrodzenia kierowcy
Podkreślone zostało także, że organy państw członkowskich nie mogą nakładać żadnych dodatkowych wymogów administracyjnych na operatorów transportowych niż te określone w dyrektywie, w celu sprawdzenia zgodności z jej przepisami.
Leave a reply