Komisja Europejska opublikowała kolejne wyjaśnienia dotyczące delegowania kierowców w UE po 02.02.2022.
Wytyczne odnoszą się do przepisów dyrektywy (UE) 2020/1057, obowiązujących od 2 lutego 2022 r., które dotyczą delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego w przewozach cross-trade oraz kabotażowych. Podobnie jak w przypadku pierwszej części wytycznych, te również zostały przygotowane w formie pytań i odpowiedzi. Tym razem KE wyjaśnia m.in. następujące zagadnienia:
- kiedy kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu
- czy kraje członkowskie mogą ustanawiać krajowe przepisy dot. delegowania kierowców, zatrudnionych na innych zasadach niż umowa o pracę
- czy delegowanie dotyczy również kierowców samozatrudnionych
- w jaki sposób traktować kierowców pojazdów o DMC poniżej 3,5 t
- czy delegowanie stosujemy również na terenie Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz w krajach należących do EOG
- delegowanie, a jazda w załodze
- na jakich elementach powinny skupiać się kontrole drogowe delegowania, a na jakich kontrole w siedzibie przedsiębiorstwa
- kary za naruszenia przepisów związanych z delegowaniem kierowców
Udzielane odpowiedzi są jednak niejednoznaczne i pozostawiają duże pole interpretacyjne.
Na oficjalnej stronie KE są one dostępne obecnie wyłącznie w języku angielskim:
https://transport.ec.europa.eu/document/download/0c2d5fe5-141c-484a-adad-8a4ed967a43e_en
Niezależnie od zapowiedzi Komisji Europejskiej o niezwłocznym opublikowaniu tłumaczenia na pozostałe wersje językowe UE, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało robocze tłumaczenie tego dokumentu:
https://www.gov.pl/attachment/0cdd9eaf-7a42-49a6-9019-c1cbfc008b95
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/gitd/wytyczne-ke-delegowanie-kierowcow
- https://tlp.org.pl/delegowanie-kierowcow-wytyczne-komisji-europejskiej-cz-2/
Wytyczne część I
O pierwszej części wyjaśnień pisaliśmy w poprzednich artykułach.
Leave a reply